Zolang hij zijn schaatsers elk jaar een beetje beter maakt, is er voor Jillert Anema geen reden om afstand te nemen van de schaatssport. De 64-jarige coach van Team easyJet en de nog zonder naam zittende marathonploeg geniet met volle teugen van zijn vak en richt zich inmiddels alweer op de Olympische Spelen van Peking. Een interview met de Fries over het vernieuwde team, de mass start en de prestaties van afgelopen seizoen. "Na het baanrecord van Jorrit zat ik 's avonds heel lekker op mijn stoel."

De zomer loopt alweer ten einde, kijk je al uit naar de winter?
"Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen voorkeur heb voor de winter of de zomer. Je doet je best op de plek waar je op dat moment bent en dat wisselt zich af. Het is ook niet zo dat ik nu al uitkijk naar de wedstrijden. Je moet het zo zien: als de wedstrijden eraan komen en je bent er nog niet klaar voor, zit je nog niet op die wedstrijden te wachten. Op het moment dat je er wél klaar voor bent, heb je er zin in."

Jullie team kent de nodige wijzigingen. Kun je iets vertellen over de nieuwkomers?
"Robert Bovenhuis is nieuw, maar ook weer niet. Hij heeft een aantal jaar geleden ook bij ons team gezeten en is een zeer ervaren rijder. Jordy Harink is overgekomen van Team Bouw & Techniek en heeft daar een stap gemaakt. Hij is gretig en kan tevens goed skeeleren. Verder hebben we met Danny Stam een jonge rijder in de gelederen. Danny is veelbelovend en krijgt de tijd om te rijpen. Daarnaast zal Bart Swings de marathons komend seizoen voor ons gaan rijden. Bart is een aanvallende rijder en past prima bij onze ploeg. Bij de dames zijn we een samenwerking aangegaan met ZiuZ en vanuit die ploeg is Kelly Schouten meegekomen. Zij zal de marathons namens het opleidingsteam van ZiuZ gaan rijden. Hoe de teamsamenstelling er tijdens de marathons precies uitziet, weten we later pas."

Bovenstaande namen zijn allemaal afkomstig uit de marathonwereld. Betekent dat automatisch dat jullie je meer gaan richten op de marathons?
"Nee, met easyJet hebben we een geweldige langebaansponsor. We zijn aan het inkrimpen richting de Olympische Spelen en daarvoor kijk je wie er geschikt is voor een team. Je hebt een trainingsgroep waarbij de marathonrijders doorgaans een grotere motor hebben, terwijl de langebaanrijders vaak wat meer techniek hebben. Door dat te combineren, krijg je een hele goede sfeer en wordt er keihard gewerkt. De marathonners profiteren van de techniek van de langebaners en de langebaners profiteren van de inzet van marathonners. Jorrit (Bergsma) en Irene (Schouten) zijn de prototypes van mensen die goed zijn in beide disciplines. Dat ze beiden wereldkampioen werden op de langebaan duidt wel aan dat we een goed systeem hebben."

Foto : Sander Chamid

Er zijn ook een aantal rijders uit je team vertrokken. Vind je dat jammer?
"Wij zijn geen opvangcentrum voor rijders. Er komen mensen en er gaan mensen. Als ze ergens anders naartoe willen, of wij willen wat anders, dan is dat gewoon zo. Ik heb weleens rijders gehad die later in een andere ploeg olympisch kampioen werden, terwijl ik het niet zag zitten. Ik hoop gewoon dat de rijders bij mij in het team hard rijden en dat ze een meerwaarde in het team zijn. Als je een hele goede sfeer in het team hebt, haal je ook meer plezier uit de trainingen."

Sommige rijders gaven aan dat ze niet te lang in onzekerheid wilden zitten aangezien easyJet het contract nog niet had verlengd. Heb jij je ooit zorgen gemaakt of het wel goed zou komen?
"We hebben altijd tegen elkaar gezegd dat we met z'n allen willen doorgaan. Bij grote bedrijven vergt dit nou eenmaal tijd voordat alles in kannen en kruiken is. Er is nooit sprake geweest dat easyJet niet door zou willen gaan of dat er een kritieke situatie was. Nee, easyJet heeft altijd achter ons gestaan en de mensen die er werken hebben een hart voor de sport."

EasyJet kon natuurlijk ook terugkijken op een succesvol seizoen met Jorrit Bergsma als wereldkampioen op de 10.000 meter en Irene Schouten als wereldkampioene mass start.
"Wij zijn het enige team dat op de WK Afstanden twee titels binnen wist te slepen. Dat is natuurlijk fantastisch!"

Goede prestaties op de langebaan, op de marathon wilde het afgelopen seizoen bij de mannen niet helemaal vlotten. Hoe kijk jij daarnaar?
"Ik zie het anders, ik vind dat we een goed seizoen hebben gedraaid. Wij hebben alle op televisie uitgezonden wedstrijden gewonnen. We hebben de Nederlandse titel gewonnen, drie van de vier wedstrijden uit de Trachitol Trophy inclusief het eindklassement, de eerste wedstrijd op natuurijs en de laatste marathon van de KPN Grand Prix in Zweden. Dan ben je wat mij betreft de morele winnaar van het seizoen. Als dat niet voldoende is, aan welke norm moet je dan voldoen?"

Toch hebben jullie geen enkele KPN Marathon Cup gewonnen..
"Dat klopt, maar we zaten er met een aantal tweede plekken wel steeds dichtbij. Dat wordt nog weleens over het hoofd gezien. Je moet ook niet vergeten dat de tegenstand groot is; er zijn veel meer grote ploegen die een wedstrijd kunnen winnen. Toch zullen we ons best doen om het dit jaar nog beter te doen, want je wil altijd meer en beter. Als je tevreden bent, moet je ophouden."

Foto : Soenar Chamid

Bij de vrouwen won Irene Schouten zo'n beetje alle wedstrijden waar ze aan meedeed. Na de winst in de Trachitol Trophy stelde ze dat ze haar collega's geregeld tips gaf om de koers aantrekkelijker te maken. Vind jij dat de marathons bij de vrouwen te voorspelbaar zijn?
"Ik heb juist het idee dat de dames langzamerhand steeds meer attractieve wedstrijden rijden, zoals het afgelopen NK. Waarom Irene dit zegt? Omdat ze baat heeft bij competitie en denkt dat dat haar helpt bij internationale wedstrijden. Op het moment dat het haar wat makkelijker afgaat, wordt zij niet geprikkeld. Maar wat ze vergeet, is dat haar niveau ontzettend hoog ligt."

Welke prestatie van afgelopen seizoen vind je het mooist?
"Het baanrecord van Jorrit op de tien kilometer in Thialf. Als trainer wil je je rijders elk jaar wat beter maken. De rijders rijden tegen een tijd en tegen zichzelf. Je moet ze over hun eigen grens proberen te brengen. Het mooiste is als ze over hun eigen grens gaan en dat ze iets doen wat nog nooit iemand gelukt is. Een baanrecord in Thialf is het ultieme en voor mij als trainer het hoogst haalbare. Toen Jorrit het baanrecord reed, was ik niet per se trots, maar vooral heel blij. 's Avonds zat ik heel lekker op mijn stoel."

Zulke prestaties zullen jou vast een bevestiging geven dat je je rijders nog steeds weet te raken.
"Daar ijk je jezelf ook op. Als tegenstanders heel hard rijden, kun je er niks aan doen. Het gaat niet pur sang om winnen, maar om het rijden van PR's."

Irene Schouten werd voor de tweede keer wereldkampioen op de mass start. Doet dat nog wat met je?
"Zeker weten! Irene pakte de wereldtitel dankzij het prachtige werk van Melissa Wijfje. Dat maakte wel weer duidelijk dat de mass start een teamsport is, al kijkt men daar heel raar tegenaan. Als je één plan maakt, ben je zoveel sterker."

Bij de mannen liep de mass start niet helemaal op rolletjes. Wat vond jij van de keuze van de bondscoach om met de hoogste Nederlander in de World Cup-ranking en de Nederlands kampioen ten tonele te verschijnen op het WK?
"Ik ben er nooit zo'n voorstander van om iemand te selecteren die Nederlands kampioen is geworden. Je moet mensen aanwijzen waarmee je denkt te kunnen winnen, dat kan zelfs de nummer laatst zijn van een NK."

Wie had jij het liefst aan de start gezien tijdens de mass start in Inzell?
"Het gaat mij niet zozeer om namen, maar om de winnende combinatie. Je moet je realiseren wie je tegenstanders zijn en daar baseer je een tactiek op en kies je de rijders die daar volgens jou bij passen. Uiteindelijk is de bondscoach autonoom en heeft hij het voor het zeggen. Hij doet dat ook niet om te verliezen natuurlijk."

Foto : Margarita Bouma

Tot slot. Eind maart vindt de eerste editie van de Icederby plaats. Wat vind jij van dit initiatief?
"Ik heb er niks mee, vind het geen goed initiatief. De sport is naar mijn mening al aantrekkelijk genoeg. Bovendien is het risico op valpartijen groot. Ik ben jaren fysiotherapeut geweest en heb veel mensen moeten helpen revalideren. Het is vreselijk als mensen hun sport niet kunnen beoefenen. Men vindt spektakel mooi, maar ze moeten eerst eens nadenken of het wel veilig genoeg is."

Raad jij je rijders af om hieraan mee te doen?
"Als ze het leuk vinden, ga ik het ze niet verbieden. We gaan wel onderzoeken of het veilig genoeg is en zo niet, zal ik ze sterk adviseren niet mee te doen."

Door Rijcko Treep - Laatste update op 08 sep om 15:10