Of je nou skatet op de baan of op de weg, de kans is altijd aanwezig om een blessure of ander letsel op te lopen. Een ongeluk zit ten slotte in een klein hoekje. Om de kans op blessures en ander letsel zo klein mogelijk te maken, is het verstandig om op te vallen in het verkeer en gebruik te maken van bescherming.

Let op: houd je bij het skeeleren aan de richtlijnen van het RIVM. Ga bij voorkeur alleen op pad en houd altijd 1,5 meter afstand tot anderen. 

Helm
Of je nou op de openbare weg skeelert, in de achtertuin of op de parkeerplaats, bij het skaten is het van groot belang dat je een helm draagt. Juist ook als je niet zo hard gaat! Net als bij wielrennen ontstaan de vervelendste blessures vaak als je bijna stilstaat. Een klap komt dan meestal harder aan en je ligt meteen stil. Als skater ben je kwetsbaar op de weg. Je bent altijd afhankelijk van de ondergrond en het overige verkeer. Het dragen van een helm maakt de kans op hoofdletsel bij een valpartij stukken kleiner. Om die reden is bij wedstrijden en toertochten en clinics van de KNSB het dragen van een helm verplicht.

Een goede skeelerhelm voldoet aan de EN 1078-norm en is verkrijgbaar bij vrijwel alle schaats- en skeelerwinkels. Ook helmen voor fietsen en skateboarden voldoen aan deze norm en kun je dus gebruiken bij het skeeleren. Een schaatshelm is natuurlijk ook goed te gebruiken, al hebben schaatshelmen meestal een minder goede ventilatie. Schaatshelmen moeten namelijk aan een strengere norm voldoen, mede om te voorkomen dat de ijzers vast komen te zitten in de ventilatiegaten van de helm. Om die reden zijn skeelerhelmen niet toegestaan in schaatswedstrijden. 

Pols-, knie- en elleboogbeschermers
De meestvoorkomende blessure bij inlineskaters is een blessure aan de pols. Het gaat dan voornamelijk om botbreuken. De handen en de pols zijn meestal de eerste schokbrekers bij een valpartij en ook nog eens erg kwetsbaar. Het is wetenschappelijk bewezen dat polsbeschermers op een effectieve manier polsletsel helpen voorkomen. Zonder polsbescherming loop je meer dan 10 keer zoveel risico op een polsblessure. In wedstrijdverband is het verboden om met harde polsbeschermers te skaten. Als je dicht op elkaar rijdt, is het mogelijk door het zwaaien met je armen een ander in het gezicht te raken. 

Ook kniebeschermers en elleboogbeschermers absorberen de impact van een val en kunnen breuken, schaafwonden en kneuzingen voorkomen. De kap op de beschermer zorgt er voor dat er na een val doorgegleden kan worden, waardoor de klap van de val wordt verdeeld. Belangrijk is dat de beschermer bij een val op zijn plaats blijft zitten. 

Opvallen
Wanneer je in het verkeer gaat skaten is het verstandig opvallende kleding te dragen, liefst fluorescerende kleuren. Er zijn ook reflecterende banden verkrijgbaar. Deze banden kun je over je kleding heen dagen. Ook deze banden, en andere zichtbaarheidsaccessoires, dienen te voldoen aan een norm, namelijk de norm EN 13356. Let daarop als je kleding of accessoires gaat kopen.

Als skater gedraag je jezelf in het verkeer vaak als een fietser. Naast opvallende kleding en reflecterende banden is het net als voor een fietser belangrijk dat je verlichting draagt als je gaat skaten in de schemering of het donker. Voor skaters (en ook hardlopers) zijn er speciale armbanden met verlichting die je kunt dragen. 

Nóg veiliger
Als beginnende skater is het risico om te vallen groter. Het kan daarom interessant zijn om gebruik te maken van crashpants. Dit is een korte stretchbroek voorzien van een zachte opvulling bij je dijbenen en je stuitje. De broek kan gedragen worden onder je normale kleding. Voor de wedstrijdskaters zijn er speciale crashpants die de normale broek vervangen. Deze crashpants voorkomen dat er schaafwonden op je dijbenen ontstaan tijdens een val.

Als skater heb je veel ruimte nodig op de weg. Er is daarom een vingerbel op de markt waarmee je als skater andere weggebruikers kunt laten weten dat je in de buurt bent. De bel kan worden gedragen als een ring en ziet eruit als een kleine fietsbel.

Meer tips lezen? Je vindt ze op schaatsen.nl/tips.