Tickets
Advertorial 06 jan 2022

Sportdoelen stellen en behalen? Zo doe je dat!

De maand januari staat voor velen in het teken van goede voornemens en het stellen van (sport)doelen. Toch blijkt het behalen hiervan vaak lastiger dan we denken. Ben jij vastberaden om dit jaar je sportdoelen te bereiken? Met schaatsen, inlineskaten of een van de andere sporten die je graag doet of juist als extra uitdaging ziet? Wij geven je graag een duwtje in de rug met handige tips!

Foto : Lotte Bolhuis

Ben jij je lichaam aan het voorbereiden op een duursportwedstrijd? Of wil je graag spiermassa opbouwen om nog sneller te sprinten dan voorheen? Wat je ook wil bereiken, het stellen van heldere doelen kan je helpen om gemotiveerd en gefocust te blijven. Maar hoe maak je deze concreet? En nog belangrijker, hoe kun je ze behalen en vasthouden? 

Van voornemen tot doel
Misschien herken je het wel: je hebt al een tijdje goede voornemens voor het sporten in je hoofd en bent vastbesloten om deze uit te voeren, maar uiteindelijk komt het er niet helemaal, of zelfs helemaal niet van. Dit kan te maken hebben met motivatie en focus. Of je weet niet goed waar je moet beginnen en welke stappen je moet nemen. Concrete sportdoelen geven je meer houvast en leiden tot betere prestaties. Wetenschappelijk onderzoek toont dit aan. [1] Maar hoe pak je dit nou aan?

Concrete sportdoelen stellen

Wil jij er klaar voor zijn als er natuurijs komt? Of nog sneller worden bij de rondjes die je graag schaatst? Spreek dan voor het trainen een tijd af met jezelf waar je sowieso onder wilt blijven. Train je om een bepaald gewicht te behalen? Kies dan een haalbaar streefgewicht en wijk hier niet van af.

Hoe concreter je doel, hoe efficiënter je kunt trainen, hoe makkelijker jij je doel uiteindelijk ook behaalt. Het is daarom handig om er een uitkomst aan te koppelen. Het SMART-principe kan je hierbij helpen:

  • Specifiek: benoem details en omschrijf concreet wat je wilt bereiken. Een voorbeeld hiervan? Neem jezelf niet voor om de komende tijd ‘sneller’ te worden, maar spreek met jezelf af dat je resoluut voor een tijd onder bijvoorbeeld drie minuten gaat op de 1.500 meter. Die tijd is voor iedereen natuurlijk anders.
  • Meetbaar: koppel cijfers aan je doelen. Stel meetbare voorwaarden voor het bereiken van je doel.
  • Acceptabel: zorg dat het doel zowel voor jezelf als voor de mensen om je heen acceptabel is. Volg jij een strikt sportdieet? Verwacht dan niet dat je gezin dezelfde eetgewoonten als jij aan gaat nemen.
  • Realistisch: maak je doel haalbaar. Een doel dat niet realistisch is, houd je ook niet vol.
  • Tijdgebonden: stel een deadline en bepaal wanneer je start en eindigt met je doel.
Foto : Hanneke Mennens

Tips om jouw sportdoelen te bereiken
Heb jij je sportdoelen voor de komende tijd concreet? Dan komen we aan bij uitdaging twee: hoe bereik je jouw doelen zonder afgeleid te worden? Daar kunnen wij je mee helpen! Hoe? Door je de juiste methodes, tools en mindset aan te reiken. Met deze zes tips vergroot je de kans aanzienlijk om jouw sportdoelen te bereiken:

  1. Zorg voor regelmaat
    Om je sportdoelen te bereiken, is het handig om er een gewoonte van te maken. Plan hier een vaste dag en tijd in de week voor. Zo wordt bijvoorbeeld een uur schaatsen of inlineskaten een regulier onderdeel van jouw week. 

  2. Vind de juiste motivatie
    Vraag eens rond in je vriendenkring of er iemand dezelfde doelstelling heeft. Zo kan je elkaar motiveren, steunen en mogelijk zelfs samen het sportdoel uitvoeren. Sport je liever alleen? De juiste motivatie kan ook zitten in een fijne sportoutfit, of handige gadgets die je kan gebruiken om je voortgang te meten. Zoek uit waar jij enthousiast van wordt en haal er je voordeel uit!

  3. Houd je progressie bij
    Hierdoor krijg je inzicht in wat je al hebt bereikt, waar je momenteel staat en waar je nog naartoe moet werken. Als je je vooruitgang bijhoudt, zie je jezelf ook langzaam sterker worden en dat moedigt aan. Merk je dat je sneller bent geworden dan de vorige keer? Vier het en gebruik dit als een motivatie om de volgende keer nog iets sneller te zijn!

  4. Maak het leuk voor jezelf
    Even geen motivatie om te werken aan je sportdoelen? Probeer er dan iets leuks aan te koppelen! Neem bijvoorbeeld je favoriete muziek mee tijdens het skaten of beloon jezelf na een lange schaatstocht. Als je jouw sportdoel ziet als iets om naar uit te kijken, zal je het ook makkelijker volhouden.

  5. Gebruik apps en andere tools
    Een sportapp kan je helpen met het behalen van jouw sportieve doelstellingen. Voor het schaatsen en inlineskaten is de Sprint app een superhandige hulp om jouw prestaties te meten en verbeteren. Je kunt er ook op zien hoe jij het doet ten opzichte van meer dan 25.000 andere schaatsers en skaters. Een extra motivatie zijn de challenges waar je leuke prijzen mee kunt winnen.

  6. Zorg voor gezonde voeding
    Jouw sportprestaties zijn extra effectief als je er tegelijkertijd ook voor zorgt dat je gezond eet en drinkt. Je merkt al snel dat je beter in je vel gaat zitten en ook echt zin hebt om door te gaan met het bereiken van je doelen. Voor een uitgebreid aanbod aan lekkere en gezonde voeding kun je onder meer terecht op de website van Holland & Barrett, hoofdsponsor van het langebaanschaatsen.

 En dan nog een bonustip: als je graag in het najaar en de winter schaatst, ga dan vooral ook skaten in het voorjaar en de zomer. Dat geldt natuurlijk ook andersom. Want bij schaatsen en skaten maak je min of meer dezelfde bewegingen, en train je ook heel veel spiergroepen. Dat stimuleert je nog eens extra.

 Tot slot: start vandaag nog!
Ben jij na het lezen van dit artikel gemotiveerd geraakt om jouw sportdoelen voor 2022 concreet te maken en ben je vastberaden om ze uit te voeren? Dan kan je vandaag nog starten met deze tips. Vergeet echter niet dat er soms ook mindere dagen tussen kunnen zitten. Sportdoelen behalen in moeilijkere tijden, waarin sportaccomodaties niet of beperkt open zijn, kan enorm lastig zijn.

Gelukkig zijn er genoeg andere manieren om toch aan de nodige beweging te komen of alternatieve manieren waarop jij je sportuitdaging kan volbrengen! Het belangrijkste is om je doel niet uit het oog te verliezen en je vaste ritme aan te houden. Superfit zijn voelt supergoed. Succes!


Deel dit artikel op
Ben jij een echte schaatsfan? inschrijven als schaatsfan