Op een zonnige dag zonder een wolkje aan de lucht is het extra uitnodigend om er lekker op uit te gaan. Waar moet je op letten als je gaat skeeleren bij zomerse temperaturen? Oud-bondscoach Desly Hill geeft tips.

Drink niet alleen water
"Veel water drinken is natuurlijk goed maar als je alleen water drinkt, krijg je een tekort en kun je uitdrogen. Want je plast meer dan je drinkt. Tussendoor moet je ook iets zoets drinken dat langer in je systeem blijft, zoals appelsap. Er is een makkelijke manier om te controleren of je genoeg vocht binnen krijgt. Weeg jezelf voor en nadat je hebt geskatet. Als je bent afgevallen, weet je dat je moet drinken. Toen we op trainingskamp waren in Portugal deden we dat elke training zodat we precies wisten hoeveel vocht de sporters moesten innemen.

Neem water mee als je langer dan 45 minuten de weg op gaat. Drink kleine slokjes gedurende de training. In de zomer is het goed om ijskoud water of een andere vloeistof te drinken. Dan daalt je  lichaamstemperatuur. Als je niet genoeg drinkt en daar niet op let, kun je makkelijk oververhit raken. Tijdens een WK in China was het 39 graden en moest ik de jongens in een kantoor met airconditioning zetten terwijl we wachtten op de uitslagen. En daar bleven ze ook tot het begin van de wedstrijd omdat ze allemaal heel erg oververhit waren."

Bescherm je lichaam
"Zonder shirt aan krijg je het warmer, maar als je beweegt valt het wel mee omdat de wind je afkoelt. Zeker als je een lichte huid hebt moet je je goed insmeren. Als het warmer dan 30 graden is, is het slim om niet midden op de dag te gaan skeeleren. Zeker als je het niet gewend bent. Dus liever 's ochtends vroeg of in de avond als het iets koeler is.

Mocht je toch merken dat je oververhit raakt, koel je lichaamstemperatuur dan meteen af. Spring in het water of houd je benen in een stromend beekje. Haal een koude handdoek over je gezicht. Je moet oppassen met je nek of polsen. Als je die nat maakt met koud water gelooft je lichaam dat het koud is, dus maakt het je juist warmer. Dus ga voor de grote oppervlakten: dijen, borst, rug. Hoe sneller je je lichaam kunt afkoelen, hoe sneller je herstelt."

Let goed op de weg
"De omstandigheden veranderen compleet als het asfalt warm is. Het wordt gladder. Je moet vooral goed opletten op plekken waar ze de weg hebben gerepareerd. In Australië noemen we dat snakes, die zwarte lijnen op het wegdek. Als het warm is, worden die lijnen zacht en kun je gemakkelijk vallen. In Nederland is dat niet zo'n groot probleem omdat de wegen en fietspaden hier heel mooi worden gehouden. Maar op andere plekken is dat niet het geval. Dus je moet oppassen voor de slangen, ha!"

Zoek de schaduw op na inspanning
"Nederlanders worden zó enthousiast van de zon dat ze al hun kleren uittrekken en er de hele dag in gaan liggen. Maar als je (top)sport bedrijft, moet je dat niet te veel doen. Dat remt de hersteltijd. Heb je 's ochtends 40 kilometer geskatet in de zon? Drink voldoende, zorg dat je afkoelt en blijf verder uit de zon. Denk niet dat het prima gaat met een t-shirt aan en een hoed op. Als je je geen zorgen hoeft te maken over je hersteltijd is het geen probleem, geniet dan van de zon nu het er nog is.

In Australië zoeken mensen automatisch de schaduw op maar in Nederland is men niet zo 'opgevoed'. Hier denkt iedereen: oh yes, de zon! Maar als je verbrandt duurt het uren langer voordat je hersteld bent van je training. Tijdens een toernooi in de zon zitten bijvoorbeeld, vind ik een beetje dom. Gedurende wereldkampioenschappen in Azië of Zuid-Amerika hebben we altijd bakken met ijs klaar staan en daar springen de skaters in zodra ze klaar zijn met de wedstrijd. In het begin merk je niet veel verschil maar na zeven dagen zijn degenen die dat niet hebben niet hersteld en met onze jongens gaat alles prima. Voor mensen die gewend zijn aan koud weer is het heel belangrijk. Er zijn tegenwoordig ook speciale jasjes met ijszakken er in verwerkt."

Lees hier meer advies van diëtist en personal trainer Sjoerd Privée.

Meer tips lezen? Je vindt ze op schaatsen.nl/tips.

Door Anjuli Veltman - Laatste update op 24 jul om 15:32