Het is een herkenbaar probleem voor veel mensen: blaren bij het schaatsen, inlineskaten of hardlopen. Een rode huid, vocht onder de huid en een branderig gevoel. Blaren kunnen het plezier in de sport behoorlijk verstieren! Lees hier enkele tips en trucs over wat je het beste kunt doen om blaren te voorkomen en wat je kunt doen als je toch blaren krijgt.

Wat is een blaar?
Blaren kunnen ontstaan door wrijving of te veel druk op de huid. Bij blaren is de huid omhoog gekomen en zit er een waterige vloeistof in. Blaren vormen zich meestal op je handen en bij sporters natuurlijk met name op je voeten. Hiervoor hoef je slechts korte tijd ongemakkelijke of slecht passende schoenen te dragen.

De constante druk of wrijving leidt uiteindelijk tot het loslaten van de opperhuid (de bovenste huidlaag) van de onderliggende huidlagen. Er ontstaat dan een blaar met weefselvloeistof erin. Deze vloeistof vormt een kussentje op de wond om zichzelf te beschermen tegen nog meer druk. De blaar is dus eigenlijk een slimme zelfbeschermende maatregel van je lichaam.

De buitenste laag van blaren beschermt de wond tegen verdere druk of voorkomt infectie door vuil en bacteriën. Jammer genoeg doen blaren pijn en kunnen ze openbarsten bij nog meer druk en wrijving. Dit leidt tot een open wond die erg pijnlijk is en gemakkelijk geïnfecteerd kan raken.

Hoe behandel je een blaar?
De beste manier om een blaar te behandelen is met geduld. Laat de blaar heel om infectie te voorkomen en gebruik bijvoorbeeld de blaarpleisters van Hansaplast om de blaar te beschermen. Als je een goede blaarpleister gebruikt, beschermt de pleister tegen invloeden van buitenaf. De pleister neemt ook de druk van bijvoorbeeld schoenen weg en creëert een kussen om de blaar om het herstel te bevorderen.

Voor blaren die niet op hielen of tenen zitten zijn de anti-druk patches van Hansaplast een goede optie. Deze kunnen op maat geknipt worden voor het betreffende lichaamsdeel. Als de blaar per ongeluk open gaat, beschermen deze pleisters je wond.

Breng de pleister aan op een blaar of op een plek die blootgesteld wordt aan wrijving. Zorg dat de pleister wordt aangebracht op een droge huid en druk goed aan. Geef de blaar de tijd om goed te genezen. Laat de pleister enkele dagen zitten en verwissel de pleister alleen als deze er vanzelf af gaat.

Hoe voorkom je blaren?
Soms ontkom je niet aan een blaar, maar er zijn genoeg manieren om blaren te voorkomen. Lees onderstaande tips maar door!

  • Draag goed passende en comfortabele schoenen.
  • Koop schoenen altijd wat later op de dag, omdat je voeten in de loop van de dag altijd wat opzwellen. Loop de schoenen goed in voordat je ze langere tijd gaat dragen.
  • Houd je voeten droog. Natte schoenen, laarzen en sokken zorgen veel sneller voor blaren dan droge.
  • Draag tijdens het sporten goede sokken met verstevigde tenen of hielen en zonder naden.
  • Natuurlijk kun je altijd gevoelige plekken beschermen met de blaarpleisters of anti-druk patches van Hansaplast.

Meer tips lezen? Je vindt ze op schaatsen.nl/tips.