In februari wordt er weer massaal geschaatst op de Weissensee. De tocht op de Weissensee staat ook wel bekend als de Alternatieve Elfstedentocht en heeft een parcours van 200 km. Je kunt er ook tochten doen vanaf 50 kilometer.

Wil je goed beslagen ten ijs komen, dan is een juiste voorbereiding wel nodig. Er zijn een aantal zaken waar je je op kunt voorbereiden. Zorg onder andere voor goede voeding en de juiste kleding. Daarnaast is het natuurlijk ook een kwestie van trainen!

Met de Sprint app kun je nu trainen voor de Weissensee met het X-trainingsschema en je kunt je progressie eenvoudig bijhouden met de app. Ook kun je je vorderingen delen en is er zelfs een heuse Weissensee challenge.

Kies de juiste kleding en geschikt materiaal voor schaatsen op de Weissensee
Op de Weissensee is het koud. Kouder dan op een kunstijsbaan. Het is dus belangrijk dat je jezelf hier goed op voorbereid en kiest voor de juiste kleding. Eerder schreven wij al een artikel hoe je je het beste kunt kleden als je het ijs op gaat. Hierin staat ook het verschil in kleding tussen een kunstijsbaan en natuurijs. Maar ook Men's Health schreef een artikel van Peter de Vries over waar je op moet letten als je gaat schaatsen op de Weissensee. Één van zijn belangrijke tips was om ook je edele delen goed te beschermen. Mocht je nog goede schaatskleding missen, neem dan een kijkje in onze webshop.

De juiste schaats voor de Weissensee
Om een goede schaatstocht te maken is het belangrijk dat je de juiste schaatsen aan hebt. Benieuwd welke schaats je het beste kunt kopen? Wij hebben zeven verschillende soorten schaatsen voor je op een rijtje gezet.

Let op het ijs!
Het ijs op de Weissensee is anders dan het ijs op een goed geprepareerde (kunst)ijsbaan. Je merkt heel duidelijk de invloeden van de natuur. Er zitten hobbels en scheuren in het ijs en de grote aantallen mensen die er overheen gaan zijn ook niet bevorderend voor de kwaliteit van het ijs. Ben je dus goed getraind op een kunstijsbaan voor de 50 kilometer? Onderschat dan niet hoe anders 50 kilometer op de Weissensee aan kan voelen. Je ziet om je heen mensen vallen die blijven haken in een scheur en je kunt soms minder snelheid maken of minder je ritme pakken, doordat het ijs niet van optimale kwaliteit is. Wil jij veilig schaatsen op natuurijs? Houd je dan aan deze twintig gouden regels!

Voeding is belangrijk
'Gelletjes', geconcentreerd voedsel of bananen? Wat je eet en drinkt is van invloed op je prestatie. En wie gaat schaatsen op de Weissensee moet één ding niet uit het oog verliezen: eten. Jorrit Bergsma geeft tips.

Vele mensen kiezen ervoor om vloeibaar voedsel in kant-en-klare pakjes mee te nemen. Hierin zitten de benodigde voedingsstoffen om geen honger te krijgen en om je lichaam te voorzien van de juiste bouwstoffen tijdens deze grote inspanning. Floris Wardenaar is voedingsdeskundige van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen. Voorheen was hij drie jaar werkzaam bij de TVM schaatsploeg en tweeënhalf jaar bij de Nationale Trainingsselectie Shorttrack van de KNSB. Hij geeft tips over de juiste voeding wanneer je gaat schaatsen.

En tot slot…
Een goede voorbereiding is het halve werk.

Je kunt je op de dag zelf nog zo goed kleden, insmeren met vet, goed uitgeslapen zijn, de juiste dingen eten enzovoorts. Maar om echt goed te presteren is een goede voorbereiding het allerbelangrijkst. Train jezelf op conditie én op kracht! Werk aan je techniek! Met de Sprint app is dat nu nog makkelijker én leuker!

Kijk voor het programma en informatie over de Alternatieve Elfstedentocht op www.weissensee.nl.

Meer tips lezen? Je vindt ze op schaatsen.nl/tips.