Een kunstrijder maakt bijna ieder jaar een nieuwe kür. Het ene jaar wordt de korte kür vervangen, het andere jaar de lange kür. Wat komt er allemaal kijken bij het samenstellen hiervan?

De start voor een kür is de keuze voor de muziek. Vaak wordt er in de muziek gesneden. "Je wilt graag een uitgebalanceerde kür hebben en daar pas je je muziek op aan", legt oud-bondscoach Willy van Veen uit. "Er is tegenwoordig een speciale website waar je je muziek precies zo kan laten maken als je zelf wilt".

De meeste kuren bestaan uit minimaal drie stukken. Meestal wordt krachtige openingsmuziek gevolgd door een middengedeelte met wat langzamere muziek. In het laatste gedeelte wordt opgebouwd naar een sterk slot. Sommige rijders kunnen het exclusiever aanpakken. Zo liet Yevgeni Plushenko, olympisch en meervoudig wereldkampioen, zelfs speciaal muziek componeren bij een kür die hij eerst op het ijs had gemaakt.

Sprongelementen verdelen
De indeling van de kür is helemaal vrij. "Vaak zijn de eerste twee elementen sprongen. In het begin is een rijder nog helemaal fit en goed geconcentreerd. Soms wordt er gekozen om te openen met meerdere sprongen, maar het is mooier als de sprongelementen meer verdeeld zijn", aldus de oud-bondscoach. De trainer bepaalt samen met zijn rijder welke elementen worden opgenomen en deze worden afgestemd op de kwaliteiten van de schaatser. Zo kan er bijvoorbeeld voor worden gekozen om een aantal sprongen in het tweede deel van de kür te doen, dit levert extra punten op. Een trainer zal deze keuze echter alleen maken als hij weet dat zijn rijder dit ook kan waar maken.

Choreograaf
De aanpassingen in de jurering heeft de choreografie in de afgelopen jaren alleen maar belangrijker gemaakt. Daarom wordt er vaak een choreograaf bij het maken van de kür betrokken. Wanneer de elementen 'op zijn plek' liggen en het klopt met de muziek, gaat de choreograaf – vaak afkomstig uit de danswereld - met de rijder aan de slag.

De choreograaf is verantwoordelijk voor de verbindingen van de elementen, ook wel transities genoemd. Samen met de rijder worden op het ijs alle passenseries, bewegingen en houdingen doorgenomen. "Meestal wordt de kür in stukjes doorgenomen. Het eerste stuk wordt net zolang geoefend tot het 'zit'. Daarna ga je pas verder met het volgende stuk. De focus ligt op de choreografie en de sprongen worden alleen enkel uitgevoerd, om te kijken of alles past".

Oud-kunstrijdster en negenvoudig Nederlands kampioene Karen Venhuizen nam met haar trainster uitgebreid de tijd om een nieuwe kür samen te stellen. Voor de nieuwe kür was Venhuizen al aan het einde van het seizoen op zoek naar muziek. "Bij het neerzetten van de elementen luister je naar waar de muziek om vraagt." De transities maakte Venhuizen vaak zelf. "De verbindende passen richting een sprong moeten wel op mijn lichaam passen. Voor een choreograaf van buitenaf is dat veel moeilijker."

Meer tips lezen? Je vindt ze op schaatsen.nl/tips.