En dat is niet voor niets zo, want de cijfers spreken voor zich. Als het gaat om groei in naamsbekendheid, merkvoorkeur en merkassociatie met de schaatssport kun je als sponsor je hart ophalen. Ook Daikin concludeert dat de samenwerking datgene brengt waar ze op hoopten. De gewenste groei in naamsbekendheid én merkvoorkeur in een zwaar concurrerende markt van warmtepompen en airconditionings is er gekomen.

Mooi, dan gaan we het hoofdsponsorschap verlengen, zou je zeggen. De feiten liggen anders, Daikin gaat na de Winterspelen van Milaan na acht jaar haar hoofdsponsorpositie in het langebaanschaatsen ter beschikking stellen. Hiermee komt een einde aan een succesvolle en warme samenwerking als het gaat om het hoofdsponsorschap.

Waarom? Omdat nu de tijd gekomen is om een andere mix van communicatiemiddelen in te zetten om de snel veranderende markt op de juiste manier te bereiken, waarbij de focus naast B2C-communicatie (richting de consument) meer zal gaan naar het bereiken en bedienen van de B2B-markt (bedrijven).

Jeroen Kraaij commercieel directeur KNSB

Jeroen Kraaij

Sinds 2018 is Jeroen Kraaij commercieel directeur van de KNSB. In die hoedanigheid zal hij wat vaker op dit platform zijn licht laten schijnen over kwesties die (in)direct te maken hebben met de schaatssport en/ of de bond.

Gaat Daikin de schaatssport en KNSB dan helemaal verlaten? De komende maanden praten we samen over of en zo ja hoe we daar een vervolg aan gaan geven. Dus voor een afscheid is het zeker te vroeg.

Wat hiermee wel duidelijk wordt, is dat zich een unieke kans voordoet voor merken om zich te verbinden aan een sport die een gegarandeerd groot publiek bereikt, waar iedereen van houdt en die het oranjegevoel stimuleert. Als hoofdsponsor van het schaatsen win je altijd!

We gaan de route inzetten naar de Olympische Spelen van 2030 in Frankrijk en ook de route naar de Spelen van Salt Lake City (2034) staat al in de steigers. We weten waar we naartoe willen, welke resultaten we op sportief en commercieel gebied willen halen. Met andere woorden: wij zijn klaar voor de volgende Hoofdsponsor van Schaatsend Nederland.