Want zet een stel vrouwen bij elkaar en geheid dat je binnen no time gedonder in de keet hebt. Zo gaat dat, bij vrouwen. Die zijn jaloers aangelegd, gunnen elkaar het succes niet en het belangrijkste: ze hebben een chronisch gebrek aan zelfspot. Vrouwen hebben mannen nodig, anders wordt het niks. Damesteams zijn gedoemd te mislukken.

Ze hebben alleen al mannen nodig voor de vieze luchtjes. En geloof me, zet een paar topsportende mannen bij elkaar, en gegarandeerd dat je in enkele ogenblikken wapperende handen en afgeknepen neuzen ziet. En bulderend gelach hoort. Dat missen vrouwen, die lachen alleen als ze goud hebben gewonnen, het liefst ten koste van hun ploeggenootje. Mannen lachen zelfs om de beerput van hun kamergenoot.

Dit wordt niet altijd begrepen, noch serieus genomen, maar stank is een uitstekend instrument voor zelfreflectie. Het houdt je bijvoorbeeld nederig. Je leert dat je ploegmaat je soms te snel af is. Als je in de scheet van een ander zit te ademen, maakt je dat voor even machteloos. Om te voorkomen dat je alleen maar nederlagen incasseert, verzin je een tactiek waarmee je keihard terug kan slaan. Dat missen vrouwen. Die slaan niet keihard terug als ze zich machteloos voelen. Die gaan roddelen.

Zet vrouwen bij vrouwen en je krijgt diva’s. Zet mannen bij mannen en je krijgt neanderthalers. En dat moet je zijn in de topsport. Diva’s vreten geen concurrenten op, oermensen wel. Diva’s maken zich eerst op voordat ze de schaatsen slijpen. Kerels slijpen eerst hun schaatsenvoordat ze zich vergeten te scheren. De juiste prioriteiten, hoofdzaken, bijzaken. Snapt u?

Maar ja, zo’n onverzorgde kerel past natuurlijk niet in het concept van een fraai damesgezelschap. En daar gaat het mis. Niet altijd kun je topsport in een marketingconcept gieten, zonder dat het ergens ten koste van gaat. Team Liga zag er goed uit afgelopen winter, haalde waarschijnlijk de doelstellingen in termen van imago, naamsbekendheid en sales, maar functioneerde blijkbaar niet als groep.

Andersom gaat overigens ook niet op. De super geoliede wielermachine HTC-Highroad kon vorig jaar geen sponsor vinden. Eenzelfde lot hangt continu boven het hoofd van superteam Orie. Het marketingbrein achter team Liga is daar nu ingeschakeld. Laten we hopen dat ze niet aan de machine gaan sleutelen om de carrosserie op te leuken.