Het bonte gezelschap vormt de basis voor wat in de toekomst een team moet worden met een sterkere Nederlandse basis, legt Veldkamp bij de perspresentatie uit. "We willen toe naar een fiftyfiftyverhouding tussen Nederlanders en internationale rijders."

Volgens de coach is dat nodig omdat als de lijn van Sotsji ongestoord door zou worden getrokken naar de Spelen van 2018 de schaatssport door de Nederlandse overheersing uitgehold zou kunnen worden. "Het gaat erom dat op de Olympische Spelen gestreden wordt op het hoogste podium door meerdere landen."

Met zijn half internationale, half Nederlandse team probeert Veldkamp het Nederlandse commerciële model ook naar het buitenland te exporteren. "Dat is uiteindelijk het succes van het Nederlandse schaatsen geweest", zegt hij. "Ik wil zorgen voor een olievlek die zich vanuit Nederland naar andere landen uitbreidt."

In zijn plannen blijft Nederland wel de basis voor het team. De sponsor, Stressless, is een Europees bedrijf, maar sponsort vanuit de Nederlandse tak en in de toekomst wil Veldkamp graag een licentie aanvragen bij de KNSB.

Op dit moment is de ploeg een 'vrij team'. Dat betekent dat voor de ISU en een aantal individuele schaatsbonden de teamstructuur van de ploeg niet ter zake doet. Baumgärtner zal bijvoorbeeld bij nationale wedstrijden niet in een ploegpak kunnen rijden, net zoals de rijders op internationaal niveau minder goed hun sponsoren kunnen uitdragen dan de schaatsers bij Nederlandse ploegen.

Die situatie vormt een uitdaging voor Veldkamp en de zijnen om de ploeg en de sponsor voor het voetlicht te brengen. "We zullen veel actief moeten zijn op social media", zegt Veldkamp.

De ploeg van Veldkamp en Tijssen zal anders functioneren dan de meeste Nederlandse ploegen omdat de rijders niet op dezelfde plek, niet eens in hetzelfde land, wonen. "Ik heb heel goede ervaring met trainingskampen en dat de sporters daarna weer naar huis kunnen", zegt Veldkamp.

Hij is zelfs van mening dat dat beter is dan als de schaatsers allemaal naar Nederland zouden komen. "Neem Haralds Silovs, die heeft in Calgary gewoond en hier in Nederland. Hij leefde uit zijn tas. Daar was hij op een gegeven moment helemaal klaar mee, want zijn thuis is Riga en het is belangrijk om ook daar te zijn. De mens is toch een sociaal dier en zo lang de rijders professioneel genoeg zijn om te blijven trainen werkt dat prima."

Veldkamp sluit niet uit dat de ploeg mogelijk nog wat groter wordt. "Het zou kunnen dat het organisch nog wat uitbreidt", geeft hij toe, maar vastomlijnde plannen daarvoor bestaan niet.