KPN heeft bij de uitreiking van de SponsorRingen met de Coolste Baan van Nederland een ijzer in het vuur binnen de categorie Entertainment & Events en met de olympische schaatscampagne met Ireen Wüst tijdens de afgelopen Spelen in Sochi in de categorie Sport.
“Het is altijd leuk om bevestiging te krijgen voor het werk dat je doet, zeker van vakbroeders”, zegt Mark Versteegen, directeur sponsoring bij KPN. “Vakjury’s nomineren de beste cases binnen elke categorie en die worden uiteindelijk door de hoofdjury beoordeeld. De uitreiking van de SponsorRingen is het jaarlijkse feestje van de sponsorwereld.”
Versteegen is verheugd dat de campagne die het als hoofdsponsor van de KNSB voerde op weg naar en tijdens de Winterspelen positief door de vakjury is beoordeeld. “Wat we hebben gedaan is een geïntegreerde campagne voeren die al liep vanaf het begin van het seizoen, bij de KPN NK Afstanden, en de hele winter doorliep tot en met de Coolste Baan van Nederland. We hebben steeds andere activiteiten ontplooid, bijvoorbeeld op de lokale IJSTIJD!-baantjes, we hebben meer dan 250.000 paar smartphonehandschoentjes uitgedeeld en we kwamen met een grootschalige reclamecampagne met Ireen Wüst waarin we in alle media konden zien dat KPN Sponsor en Fan van Schaatsend Nederland is.”
“De grote finale van de campagne werd uiteindelijk gevierd op het innovatieve en zeer succesvolle evenement de Coolste Baan van Nederland”, concludeert Versteegen.
En precies voor dat evenement is KPN ook genomineerd. Versteegen: “Dat was wel echt een uniek evenement waar veel ondernemerschap, lef en durf van vooral de initiatiefnemers van House of Sports bij kwam kijken. Het was gaaf dat KPN dit evenement groot kon omarmen en samen met veel andere partners kon zorgen dat het een succes werd."
Op de tijdelijke ijsbaan in het Olympisch Stadion heeft KPN meer dan 80.000 klanten de mogelijkheid gegeven om zelf te schaatsen en waren ruim 10.000 klanten aanwezig bij de KPN NK Sprint en Allround. Die hebben letterlijk kunnen ervaren om te schaatsen op die ijsbaan in het Olympisch Stadion. En ze hebben daar ook een echte KPN experience meegekregen en gezien wat een groot telecommunicatiebedrijf allemaal doet.”
Die koppeling tussen topsport, recreatie en de bedrijfsdoelstellingen van KPN heeft zich uitbetaald. “Wij meten altijd heel erg goed wat campagnes voor ons merk en producten en diensten doen en we zien dat mensen die naar de Coolste Baan zijn gekomen een erg goed gevoel hebben bij het merk KPN. Het helpt dus voor de stijging van de merksympathie – en het is altijd leuk om aardig gevonden te worden – maar we merken ook dat het trouwere klanten oplevert.”
Wat de kansen zijn om beide SponsorRingen te winnen, durft Versteegen niet te zeggen. Dat moeten hij en zijn collega’s afwachten bij de uitreiking vanavond in De Fabrique in Utrecht. In 2011 was KPN ook al genomineerd voor sponsoring in het schaatsen, maar toen won Liga. Dat jaar werd KPN wel sponsor van het jaar, omdat het met het KPN Mooiste Contact Fonds en Hi in de prijzen was gevallen.