Doorgaans is er weinig te beleven in het Gelderse Veldhoek, maar de komst van zo'n tweehonderd coureurs voor de tweede ronde van het NK Autocross laat het gehucht in de Achterhoek sidderen. Een van die coureurs is Sjinkie Knegt (33). Hij doet met zijn geprepareerde Subaru Impreza mee in de Toerwagenklasse. Het is een van de snelste divisies, waarin de beste techneuten excelleren. In de klasse wordt oneindig veel geld gespendeerd aan een beetje extra vermogen, aan iets meer snelheid op de baan. Maar Knegt doet het - zoals wel vaker - op zijn eigen manier, hij mengt zich niet in die mate in de strijd. “Ik doe in principe alles zelf”, zegt de man uit Bantega. “Banden kunnen we zelf niet maken, het aanschaffen daarvan is altijd een grote investering, maar verder doe ik alles zoveel mogelijk zelf.”
Voor Knegt is de wedstrijd in Veldhoek ook een familieaangelegenheid. Vader Joost helpt na elke race met het sleutelen en het schoonmaken van de auto. Moeder Liesje vervult een belangrijke taak met het verzorgen van de catering. Ook dochter Myrthe en zoon Melle hebben inmiddels een kleine crossauto waarmee ze regelmatig in actie komen, zij bewegen zich vrij op het rennerskwartier. Ze krijgen deze sport met de paplepel ingegoten, net zoals dat bij de shorttracker het geval was. Knegt ging als kind al naar de cross, was geïnteresseerd in de techniek en hielp met het maken van onderdelen voor de auto's van zijn vrienden.
Op een gegeven moment begon het te kriebelen bij ‘de Schicht uit Bantega’ om zelf eens achter het stuur te kruipen. “Omdat ik mijn eigen ideeën over de techniek van zo’n auto nooit helemaal kwijt kon”, legt hij uit. “Na de Spelen van 2018 heb ik een eigen auto gebouwd. Tot dat moment liet ik het altijd vanwege het schaatsen, maar ik had al heel wat bereikt en dit is een mooie hobby. Ik heb overlegd met Jeroen (Otter, toenmalig bondscoach, red.) of ik zou mogen crossen. Ik wist zeker dat het verantwoord was, daar zijn we wel uitgekomen.”
Knegt maakt zijn debuut in een van de snelste klassen van het kampioenschap. Het is geen vanzelfsprekende stap voor rijders zonder ervaring, menig kenner had twijfel bij de keuze van de man uit Bantega. “Ik had geen enkele ervaring”, vertelt Knegt. “Als je in zo’n auto stapt heeft het geen zin om direct te beginnen met 600 pk vermogen. Dat is niet verstandig. Ik ben rustig begonnen en heb steeds kleine stapjes gemaakt om ervaring te krijgen.” In de eerste jaren was er maar een doel: “Meters maken. Ik heb in 2019 heel veel gereden, bijna alle wedstrijden stonden we aan de start. Toen werd de auto er niet mooier op, maar we deden mee. Tijdens de coronaperiode had iedereen een langere periode niet gereden en maakte ik weer een stapje richting het niveau van de anderen.”