Een bescheiden bordje zegt: ‘Ede wees wijs, maak een baan met ijs’. De demonstrant heeft zich zojuist in het zweet gewerkt voor het stadhuis van de gemeente Ede. Zo’n zestig clubgenoten van de Edese IJsvereniging (EIJV), gehuld in blauw-wit-rode clubtenues, zijn een uur lang aan het rekken en strekken, fietsen, springen en sprinten. En passant trakteren ze ambtenaren en politici op een ijsco onder het motto ‘deze keer brengt EIJV het ijs mee, voor de volgende keer rekenen we op de gemeente Ede’.
Tot zo ver het ludieke gedeelte van de lobby. Binnen in het stadhuis, in zaal A304, is het serious business. Namens EIJV en de Promotiegroep Tunnelijsbaan Icevalley maken de respectievelijke voorzitters Hans Silvis en Leendert van Prooije duidelijk waarom er nu, na pakweg 35 jaar lobbyen, een unieke kans ligt op een ijsbaan in Ede.
Er ligt immers een haalbaarheidsstudie van Hypercube, die aantoont dat er potentie ligt om deze witte vlek in het landschap van kunstijsbanen op te vullen. De pakweg 300 leden van EIJV, en vele andere liefhebbers in Ede en naaste omgeving, zijn nu aangewezen op Nijmegen, Deventer of Utrecht om hun sport te beoefenen. Hypercube verwacht dat een kunstijsbaan in Ede per winter 115.000 tot 135.000 bezoekers trekt.
Er is ook een ondernemer die wel brood ziet in de bouw en exploitatie ervan: Tijs Nederlof van A Nice Group. Hij exploiteert sinds dertien jaar met veel succes de Schaatsbaan Rotterdam en hoopt najaar 2026 ook een ijsbaan te openen in Assen. Zijn concept is een tunnelijsbaan van 400 meter met een funbaan en horeca erbij. Hij mikt vooral op de breedtesporters en garandeert tien jaar lang gratis schoolschaatsen.
In het stadhuis vertelt Nederlof een bevlogen verhaal. Van de twaalf raadsfracties zijn er vijf aanwezig, wat deels te wijten is aan het vrij laat agenderen van de bijeenkomst. De politici zijn vol interesse en enkele fracties lijken bereid om het initiatief van EIJV verder te brengen. Vragen zijn er volop: hoeveel gaat de bouw van zo’n tunnelijsbaan kosten, op welke plek moet ie komen en wat als de exploitatie toch tegenvalt?
De antwoorden: in Assen kost de baan straks 8,5 miljoen, waarvan gemeente en provincie samen 5 miljoen bijdragen. Een locatie in Ede is nog niet gevonden, maar meest geschikt lijkt een plek bij het kruispunt van de wegen A30 en N224. En als de exploitatie tegenvalt? Dan houdt het avontuur weer op. Maar dat kan Nederlof zich niet voorstellen, met Schaatsbaan Rotterdam houdt hij al dertien jaar zijn eigen broek op.
EIJV en de promotiegroep blikken tevreden terug op de actie én hun presentatie. Zij hopen van harte dat de plaatselijke politici het stokje nu overnemen. Die kunstijsbaan moet er echt komen, vinden zij. Niet alleen voor de leden van hun eigen club, maar ook voor al die stadgenoten die in strenge winters massaal komen schaatsen op hun natuurijsbaan aan de Langekampweg.
"Als er ijs ligt, krijgt iedereen schaatskoorts”, zegt Van Prooije. “Schaatsen op natuurijs behoort tot ons cultureel erfgoed, maar door de warmere winters krijgen we dat steeds minder. Wij gunnen het onze kinderen en kleinkinderen dat zij ook van de schaatsbeweging mogen genieten. Daarvoor ligt nu een goede kans. De voorzet is gegeven, wij hopen dat de gemeenteraad bereid is om hem in te koppen.”