De transportverzekeraar wilde weten of het voor het bedrijfsleven al dan niet rendabel is om als sponsor actief te zijn in de sport. De conclusie van het onderzoek is dat het onverstandig zou zijn voor TVM om te stoppen met de financiering van de eigen ploeg.

Voor TVM reden genoeg om donderdag het nieuws naar buiten te brengen dat ze het aflopende sponsorcontract zullen verlengen, waardoor het bedrijf en de ploeg zeker tot en met de Olympische Spelen van 2014 in Sotsji met elkaar doorgaan.

De KNSB is verheugd met de uitkomst van het onderzoek. Het blijkt dat het schaatsen, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, nog steeds een goede naam heeft in Nederland. 

"Het is een bevestiging van wat wij al dachten. Het schaatsen als marketingmiddel is een interessant product voor bedrijven. Zo ook voor TVM", zegt directeur sport van de bond Arie Koops in een reactie. "De uitkomst komt overeen met het beeld van deze tijd. Tijdens de uitreiking van de Effie Awards bleek dat door bedrijven steeds meer geïnvesteerd wordt in televisiereclames.

"Aangezien schaatsen na het voetbal de tweede sport is in Nederland, met bovendien behoorlijk wat tv-minuten, is het een bij uitstek interessant middel voor bedrijven om hun boodschap uit te dragen. Schaatsen staat niet alleen synoniem voor gezondheid, maar ook voor oer-Hollands en gezelligheid. Dat zijn kernwaarden waar je je als bedrijf graag koppelt", aldus Koops.