"Eigenlijk wordt het een gecombineerde ploeg die op logistiek en organisatorisch vlak, maar ook op sporttechnisch gebied de handen ineen slaat", legt Robert van der Wallen, de CEO van BrandLoyalty, in De Telegraaf uit. "Je kunt het zien als twee ploegen, namelijk een schaatsploeg en een wielerploeg, met één en dezelfde uitstraling."

De persvoorlichter van de ploeg van Sven Kramer en Stefan Groothuis bevestigt dat de samenwerking wordt onderzocht, maar dat er nog vele zaken zijn die moeten worden besproken. Zo is het niet duidelijk wanneer de samenwerking zou moeten beginnen, omdat de seizoenen waarin wieler- en schaatsploegen actief zijn verschillen. Of er gemikt wordt op de start van de winter of 1 januari 2015 ligt daarom nog open, maar een overeenkomst nog voor het komend schaatsseizoen wordt niet uitgesloten.

Wielerploeg Belkin, met renners als Bauke Mollema en Robert Gesink, kreeg vlak voor de Tour de France te horen dat hun sponsor, Belkin, na dit jaar afscheid neemt van de wielersport en bij de ploeg van coach Jac Orie werd al eerder aangegeven dat er, ondanks de steun van BrandLoyalty werd doorgezocht naar andere geldschieters. Dit lijkt nu met een overeenkomst met Lotto te lukken.

Voor de Nederlandse Lotto is het voor het eerst dat het een professioneel sportteam gaat sponsoren. Tot nu toe staat het bedrijf vooral bekend als partner van sportkoepel NOC*NSF. Met de verkoop van loten draagt Lotto bovendien geld af aan de Nederlandse sport.

Minke Booij, woordvoerder bij Lotto, bevestigde maandag dat de onderhandelingen in een vergevorderd stadium zijn. "We zijn al even in gesprek met de schaatsploeg en de wielerploeg maar niets is nog zeker. We hopen eruit te komen. Dat is op dit moment het verhaal'', aldus oud-hockeyinternational Booij.

Met de keuze om via het wielrennen en schaatsen prominent in beeld te komen speelt Lotto in op de nieuwe kansspelwetgeving die de concurrentie op de Nederlandse gokmarkt zal vergroten. Lotto hoopt zich deze week nog te kunnen presenteren als hoofdsponsor van wielerploeg Belkin en schaatsteam BrandLoyalty.

Mogelijk wordt er maandag tijdens de rustdag in de Tour de France al meer bekend over de deal.