“We zijn de oudste, de grootste en duurzaamste ploeg in het marathonschaatsen”. Met die pakkende oneliner sloot oud-marathontopper Helling een dag eerder het antwoord af op de vraag of hij even de selectie van SKITS kon mailen. Er volgde een waslijst aan namen (25), onderverdeeld in diverse categorieën (Topdivisie, Beloftedivisie, mannen, vrouwen, studentenvereniging), waarmee hij onmiddellijk bevestigde dat er in oktober geen team zich zo omvangrijk presenteert. Er zullen straks clubmensen rondrijden in SKITS-outfit, maar de toppers (bij de mannen in de Topdivisie en bij de vrouwen in de Beloftecompetitie) glijden over het ijs in pakken waar Port of Amsterdam op staat, vernoemd naar Amsterdamse havenbedrijf dat de jongste jaren als sponsor heeft gefungeerd.
De nadruk ligt op het woord heeft. Helling legt uit: Port of Amsterdam doet vanaf dit jaar wat minder duiten in de zak. “Gelukkig zijn we zuinig geweest de voorbije jaren, zodat we door kunnen op dezelfde manier. Maar we zoeken nu heel actief naar nieuwe partners. Er lopen gesprekken, is me verteld, want ik houd me daar niet mee bezig. Dat kunnen anderen veel beter. We vissen in vijvers, het is wachten tot we beet hebben”, klinkt het optimistisch.
Daarnaast is er een nieuw initiatief gelanceerd: op de website van SKITS kunnen geïnteresseerden zich aanmelden als (financieel) betrokken fan. De donatie, variërend van 100 euro tot 1000 euro, bepaalt of een supporter ‘Vriend’, ‘Kompaan’, ‘Adviseur’ of ‘Ambassadeur’ wordt, uiteraard met bijbehorende privileges als mogen meepraten, meedoen aan een clinic, een schaatspak krijgen of een persoonlijk trainingsplan ter voorbereiding op deelname aan de Alternatieve Elfsteden-toertocht op de Weissensee.