Om de Tocht der Tochten te winnen in de barre editie van 1963 moest Paping zijn reserves flink aanspreken. Dat betekende ongetwijfeld dat hij bij zijn ontbijt had zitten bunkeren, verwachtte journaalpresentator Joop van Zijl. Maar gevraagd naar wat hij in de donkere ochtend van de Elfstedentocht gegeten had, antwoordde Paping: "Och, wat lichte kost. Een bord Brinta."

Een legende was geboren. De directie van Brinta zag de commerciële mogelijkheden van de Elfstedenwinnaar met zijn nuchtere kijk en de pretoogjes. Enkele dag na zijn zege stonden in alle grote kranten advertenties van Brinta met Papings foto. Ook de nummer vijf van de Tocht, Henk Ottema, was door de papproducent in de reclame meegenomen. "Reinier Paping en Henk Ottema, helden van de elfstedentocht, begonnen de tocht met Brinta. BRINTA, het ontbijt der kampioenen! Zij hielden zich aan de slagzin: Niemand de deur uit zonder Brinta!", stond er te lezen.

De band tussen de schaatssport en Brinta bestaat nog altijd. Deze winter (4 januari tot en met 7 februari) biedt Brinta in samenwerking met de KNSB, de Vereniging Kunstijsbanen Nederland (VKN) en de Nationale Schaatsbon iedereen die een pak Brinta Havermout koopt een tweede toegangskaartje gratis. Meedoen is simpel! Na het aanschaffen van een pak Brinta Havermout vul je de streepjescode op www.nationaleschaatsbon.nl/brinta als actiecode in gedurende het bestelproces en het tweede kaartje is gratis van jou!

Na de introductie van Brinta Havermout is de advertentie van 1963 zo eigenlijk nog altijd van toepassing op het hier en nu. "Die slagzin geldt ook voor u! Brinta is energie-gevende, edele tarwe, klaar en gaar in het pak, zo in het bord. Oergezond, snel klaargemaakt, altijd heerlijk! Houd uw body in conditie. Ontbijt met Brinta!"

Â