Orie deed zijn uitspraken nadat de Belgische algemeen directeur van Danone Kris Geeraert, met yoghurtmerk Activia sponsor van zijn damesploeg, maandag in een pleidooi stelde dat volgens hem de toekomst van de schaatssport in Nederland op het spel staat. 

"Afgelopen seizoen werden slechts drie van de vijftien wedstrijden in de kleuren van Activia geschaatst", legde Geeraert uit. "Laat ik het zo zeggen: onze pakken zijn nog niet versleten. Dit systeem is geen duurzaam model, het is de achilleshiel van het schaatsen in Nederland."

Van de zeven merkenteams momenteel actief in het schaatsen is slechts één formatie, BrandLoyalty, verzekerd van een geldschieter voor het post-olympische seizoen 2014/2015.

Orie, al geruime tijd een uitgesproken criticaster van het commerciële model van de KNSB, voorziet grote problemen als geldschieters anders dan bondsponsor KPN niet nu al meer ruimte geboden krijgen. 

"Feit is dat na de Spelen een grote groep schaatsers zonder sponsor zit. Als het nu al duidelijk is dat verandering noodzakelijk is, waarom dan nog langer wachten?" 

"Als er in maart pas gerealiseerd wordt dat veranderingen noodzakelijk zijn, dan ben je te laat. Dan kom je de zomer niet door", aldus de schaatscoach die vorig seizoen zelf aan den lijve ondervond hoe moeilijk de zoektocht naar een sponsor was en wat voor een belasting dat had op zijn ploeg.

Dennis Schomaker, marketing manager van de KNSB, stelt echter dat zowel de bond als KPN nu al openstaan voor veranderingen en dat daar achter de schermen hard aan gewerkt wordt. "Dit zijn de bekende thema's weer", liet hij weten. 

"Maar juist in de nieuwe overeenkomst tussen de KNSB en KPN is er meer ruimte voor verandering", wees hij op het recent verlengde contract tussen de bond en de hoofdsponsor. "Ook KPN staat daar voor open."

Concrete voorbeelden van verandering waar zowel de bond als de hoofdsponsor nu al voor open zouden staan, kon Schomaker maandag echter niet benoemen. "Maar er is continu overleg tussen de KNSB en de VPS (organisatie van merkenteams, red.) en ons streven is om er een succesvol jaar van te maken voor alle betrokkenen. Dat doen we naar eer en geweten. Als er mogelijkheden zijn, dan gaan wij daarvoor."

Een bron binnen de VPS beaamde dat sinds het opstappen van KNSB-voorzitter Doekle Terpstra er inderdaad 'beweging zit' in de onderhandeling tussen de merkenteams en de bond over het te voeren beleid. 

Orie kon dat maandag echter niet bevestigen. "Maar goed, ik krijg misschien ook niet alles mee. Tot afgelopen zomer stonden alle partijen echt nog met de hakken in het zand. Ik hoop dat daar nu verandering in komt. Het laatste jaar zijn de verschillende partijen er echt te hard in gegaan."

Zo weigerden alle commerciële teams dit seizoen een A-licentie af te nemen bij de KNSB en kozen ze eensgezind voor de veel goedkopere B-licentie in een poging de KNSB aan de onderhandelingstafel te krijgen. "Natuurlijk had ik ook veel liever die A-licentie gehad", blikt Orie op die beslissing terug.

"Dat was echt gewoon een middel om de boel weer in gang te trekken. We hebben dat niet gedaan uit weelde, maar omdat we het zagen als een noodzakelijk kwaad om de betrokken partijen weer een impuls te geven."

De damesploeg van Orie is één van de teams die na de Spelen nog niet zeker zijn van een sponsor, hoewel hun verbintenis pas in oktober 2014 afloopt in plaats van maart. "Op dit moment willen wij nog geen uitspraken doen of het huidige model een belemmering voor ons is om bij te tekenen", verklaarde Elise Bijkerk, marketing manager van Danone, na de verklaring van haar Belgische baas.

"Maar we zijn er heel helder in dat voor ons als sponsor zichtbaarheid belangrijk is. We zijn tevreden over het afgelopen seizoen, er is alleen wel ruimte voor verbetering. Het schaatsen moet wat ons betreft meegaan met de tijd. Als je de sport commercieel maakt, moet dat in alle aspecten goed doorgevoerd worden. Wij vinden dat het nu te veel half om half is."

Danone evalueert na de Olympische Spelen van Sotsji (februari 2014) of Activia langer aan de damesploeg van Orie verbonden blijft.