Zoals deze trein op tijd vertrok, zo ben ik eind april goed aan mijn zomer begonnen. Tijdens de VO2-max test haalde ik hetzelfde wattage als in juni een jaar eerder. Dit is een test waarbij de weerstand iedere minuut verhoogd wordt en je door moet fietsen tot je echt niet meer kunt. Een hoger wattage betekend dus dat je conditie vooruit is gegaan en je een bredere basis hebt. En ik voelde ook dat ik sterker was; ik kon de trainingen beter aan en tijdens het eerste zomerkamp hebben we zeker twintig procent meer getraind dan vorig jaar.

Maar hoe goed de zomer ook begint, het is belangrijk niet blind in de rijdende trein te blijven zitten. Iedere keer moet je opletten of je nog op het goede spoor zit. Zo ben ik ook deze zomer een aantal keer bij Jan geweest met twijfels. Zitten we nog op de goede weg, train ik wel hard genoeg? Bracht dat hoogtekamp in Livigno wel wat we ervan verwacht hadden?

Zo’n hoogtekamp kun je vergelijken met de keuze tussen een stoptrein en een sneltrein. De stoptrein vertrekt meteen, maar gaat langzaam. En als de sneltrein wilt nemen, heb je een langere wachttijd op het station. De sneltrein in dit voorbeeld is het hoogtekamp: je moet eerst acclimatiseren, maar als je thuiskomt hoop je met de extra aangemaakte rode bloedcellen zo hard te kunnen trainen dat je de stoptrein hard voorbijgaat. De vraag is dus eigenlijk hoe snel je kunt acclimatiseren, als het te lang duurt, verlies je tijd en haal je de stoptrein niet meer in.

Het lastige is dat het moeilijk te meten is of je na het hoogtekamp verder bent dan je geweest zou zijn als je niet naar hoogte was gegaan. Je weet niet waar je zou staan als je de andere weg had gekozen. Toch proberen we door het vergelijken tussen fietstesten conclusies te trekken. En ondanks mijn twijfels, liep ik na het hoogtekamp nog steeds een dikke twee maanden voor op vorig jaar.

Hoewel mijn twijfels in het geval van het hoogtekamp dus ongegrond bleken te zijn, zijn er ook momenten waarbij je wel aanpassingen moet doen. Het is dus belangrijk altijd goed na te blijven denken. En soms moet je overstappen op een andere trein om toch op tijd op de plaats van bestemming aan te komen. De bestemming van het zomerseizoen is in eerste instantie natuurlijk het KPN NK Afstanden, en met nog zo’n twee maanden te gaan ligt mijn trein prima op schema!