Bij de start ging het mis. De Nederlandse vrouwen vertrokken snel, maar Joling kon niet aanhaken. Het kostte vervolgens teveel tijd om de Nederlandse trein weer bij elkaar te krijgen.
“Het liep voor geen meter”, zegt Geert Kuiper, bondscoach van de Nederlandse team pursuit. “We hebben twee keer in deze samenstelling gereden, waarbij Marije beide keren in de opening gewoon meekon”, vervolgt hij. “Vanmorgen hebben we ingereden en daar was ze heel sterk. Ze heeft ook een heel goede drie kilometer gereden afgelopen donderdag.”
Joling was na de rit in tranen. “Volgens mij was het wel duidelijk wat er mis ging, ik zat er gewoon niet bij”, zegt ze. “Meestal kom ik de bocht na de start nog wel aardig door, maar nu kwam ik er niet achter. Dan moet je proberen op het rechte eind ontspannen te rijden, want je wil ernaartoe. Het duurde allemaal langer en het ging minder makkelijk”, vervolgt ze.
Normaal ligt de opening van de Nederlandse ploeg rond de 32,5 en 32,6. “Dat was nu 32,3 terwijl Ireen ook nog een beetje inhield”, zegt Kuiper. “Dat betekent dat als ze echt door was gereden ze misschien wel een halve seconde sneller hadden gereden dan normaal.”
De bondscoach denkt dat het verdriet van Joling vooral voortkomt uit schuldgevoel. “Zij weet natuurlijk ook dat ze de zwakke schakel was en dat is nooit leuk”, zegt de bondscoach. “Maar als groep win je met z'n allen en verlies je met z'n allen, dit mag geen reden zijn om een verwijt te maken. Ze heeft haar stinkende best gedaan”, vervolgt hij.
De ploeggenoten van Joling lijken er precies zo over te denken. “Ik mag mezelf niets verwijten van de andere meiden”, aldus Joling.
Een scenario als vandaag valt volgens Kuiper wel te voorkomen. “Als je het ziet aankomen kan haar beurt aan kop bijvoorbeeld geen 1,5 ronde zoals afgesproken, maar veel korter”, zegt hij.
Met de mannenploeg had de bonscoach wel duidelijke afspraken gemaakt. “Douwe zou 1,5 ronde op kop rijden. Voelt het niet goed, dan geef je na één ronde de kop over was de afspraak. Ik had zoveel vertrouwen in deze meiden dat dat niet nodig leek.”
Kuiper geeft na de start een teken aan zijn rijdsters om de situatie van de trein door te geven. “Nou, mijn duim stond echt naar beneden”, zegt hij. “Dat betekent dat Ireen niet moet doorrijden, dat ze echt moet wachten tot ze een signaaltje van achter krijgt.”
Wüst heeft de bewuste 'duim omlaag' van coach Kuiper niet meegekregen. “Ik heb niet echt de indruk gekregen dat het niet bij elkaar zat”, zegt ze. “In mijn illusie ging het eigenlijk wel goed. Een vol Thialf is natuurlijk kicken, maar er is niet goed te communiceren met zoveel geluid.”
“We doen het als team en we hebben helaas vandaag als team het goud verloren”, besluit Wüst.