Al eerder sprak de inline-kampioen zijn kritiek op de keuze voor de baan in Haulerwijk uit. De piste in Friesland is wat hem betreft te smal. “Ik heb niks tegen de organisatie hier, of tegen Haulerwijk, maar de baan voldoet niet aan de nieuwe reglementen”, legt Mulder uit. De baan is een meter smaller dan volgens de nieuw opgestelde regels toegestaan zou zijn.
Het lastige is echter dat deze nieuwe regels nog niet van kracht zijn. Ze zijn al wel door de KNSB opgesteld, maar nog niet door de ledenraad zijn goedgekeurd, legt disciplinemanager inline-skaten Wilf O’Reilly uit. “We zitten nog in een overgangsfase. Voor dit toernooi is dispensatie gegeven voor de baan. Ook omdat er de hoop was dat de gemeente en vereniging de baan zouden verbreden.” Dat gebeurde niet.
Toen duidelijk werd dat de baan niet van vijf naar zes zou worden verbreed, had de KNSB kunnen besluiten om het toernooi ergens anders te organiseren, maar besloot daar vanaf te zien omdat er in Haulerwijk een sterk organisatiecomité is. “Je bent begonnen met je organisatiecomité en de baan is één van de oudste in het land en daardoor weten we wel precies wat we er aan hebben. Het is geen onbekend terrein”, legt O’Reilly uit.
Michel Mulder heeft geen boodschap aan deze formele uitleg. “Het doet er niet toe of de regels nog niet van kracht zijn, maar we hebben met bijvoorbeeld Almere een baan die wel aan die veiligheidseisen voldoet. Bij grote valpartijen is niemand gebaat”, benadrukt hij.
Op het moment dat Mulder op donderdag bij de KPN NK Baan aankwam werd de ongelukkige Marieke Mulder juist weggevoerd met een ambulance. “Ik heb geen ongelijk gekregen”, stelt Mulder fronsend vast.
Hij had in de aanloop naar het kampioenschap een brief aan de KNSB geschreven om zijn ongenoegen te uiten. Twee dagen voor het toernooi kreeg hij antwoord. “Maar daar was ik niet tevreden mee.”
Sportief gezien gaat het inline-skaten hard vooruit, vindt Mulder. “We hebben echt potentie in Nederland. Alle credits voor Desly [Desly Hill, bondscoach – red.]. Zeker als je ziet waar we vandaan komen.” Op beleidsniveau vreest Mulder echter dat de sport achterop raakt. “We gaan, als we ons niet aan onze eigen regels houden, een stap achteruit in plaats van vooruit.”
Als een van de bekendste inline-skaters voelt Mulder zich geroepen om zich sterk te maken voor de veiligheid van hem en zijn collega’s. “Ik vind skeeleren zo gaaf en ik zie dat er vanuit de bond niet alles aan gedaan wordt om de sport vooruit te helpen. Daar maak ik me zorgen over. Ik voel me er, als inline-skater, verantwoordelijk voor”, legt Mulder uit. “Ik voel me verantwoordelijk om deze sport te helpen.” Hij staat niet alleen. Manon Kamminga en Elma de Vries uitten vergelijkbare kritiek.
O’Reilly is niet ongevoelig voor de zorgen van de sporters. “Ik ben het eens met Michel dat het misschien fijner en veiliger was geweest als de baan breder was.” Toch vindt O’Reilly, die uit het shorttrack afkomstig is, het lastig om in te schatten hoezeer de breedte van de baan bijdraagt aan de veiligheid. “Ik ben benieuwd hoe de valpartijen zich verhouden tot die op een zes meter brede baan.”