De mannen in het kenmerkende oranje en blauwe pak hebben drie seizoen deel uitgemaakt van het peloton in de Top Divisie. Dat was zelden anoniem. Vorig seizoen veroverde Erik Jan Kooiman namens De Uithof nog de Nederlandse titel op kunstijs in de Eerste Divisie.

Dit seizoen was Kooiman één van de smaakmakers op het hoogste niveau, met onder andere een vierde plaats in het ONK op de Weissensee. Maar ook zijn teamgenoten Timo Verkaaik (dit seizoen negende in de eindstand van de KPN Marathon Cup), Marcel van Ham, Leander van der Geest, Ruud Aerts en Sandor Stuut lieten zich vaak zien. Aanvallen stond hoog in het vaandel bij De Uithof. Dat werd niet alleen gewaardeerd in het peloton, maar droeg zeker bij tot aantrekkelijke wedstrijden.

Niettemin stopt het schaatscentrum nu met de sponsoring van de ploeg. Jammer, vindt ploegleider Gé Wijnands. "Het komt hard aan. We hoopten op nog een vierde jaar, maar dat komt er dus niet. Maar we respecteren het besluit van de sponsor. We hadden het wel graag twee of drie maanden eerder geweten. Dat had ons iets meer tijd gegeven om te zoeken naar een nieuwe geldschieter."

Wijnands, die werd geassisteerd door voormalig marathoncrack Kurt Wubben, vindt het echter vooral jammer dat het groeiproces van de ploeg wordt gebroken. "We hebben ons elke week goed laten zien, reden zogezegd de ballen uit de broek en werden steeds beter. Met ons budget hebben we het echt prima gedaan. En er zat nog meer in. Dat we niet de gelegenheid krijgen nog een stap te maken, dat steekt mij als ploegleider het meest."

Van de ploeg was al bekend dat Kooiman de overstap maakt naar Clafis/A-ware, de nieuwe ploeg van coach Jillert Anema. Aerts had een contract voor een jaar, maar gaf aan het naar zijn zin te hebben. "Maar met hem konden we niet in gesprek gaan omdat er niets duidelijk was." Het is, stelt Wijnands, wel de bedoeling dat de kern van de ploeg bij elkaar blijft. "Dan zou er zelfs nog ruimte zijn voor één of twee nieuwe rijders."

De invulling van de ploeg staat echter in de wacht zolang er geen zekerheid is over de toekomst. "We gaan nu keihard op zoek naar een nieuwe sponsor, maar de tijd is erg kort. Er zijn al enkele gesprekken gevoerd, maar de strekking daarvan is steeds ongeveer gelijk. Bedrijven houden de hand nog op de knip, of de budgetten zijn al vergeven. We streven er desondanks naar binnen twee maanden een nieuwe sponsor te vinden."

"In de tussentijd kunnen we echter onze jongens niet binden. Als ze een aanbod krijgen, hou ik ze niet tegen. Dan zouden ze gek zijn als ze dat niet doen. Maar nogmaals: we hopen de boel bij elkaar te houden, want we hebben echt een heel leuke ploeg."