"In principe willen ze voor vier jaar gaan", vertelt algemeen manager Richard Plugge van Belkin maandag op de tweede rustdag van de Tour de France. "Dat is voor het schaatsen heel belangrijk, want dan hebben we een olympische cyclus."
Na twee jaar gaan de partijen wel om tafel zitten om de mogelijke samenwerking te bespreken. Plugge: "Het gaat om 'twee plus twee jaar'. Na twee jaar willen ze uiteraard een evaluatiemoment, zoals vrijwel elke sponsor dat heeft."
Eerder op de dag werd bekend dat Lotto in gesprek is om geldschieter te worden van een samenwerking tussen Belkin en BrandLoyalty en dat er op een aantal details na een overeenkomst ligt.
Het gokbedrijf zou dan het Amerikaanse Belkin opvolgen als hoofdsponsor van het Nederlandse wielerteam en ook als sponsor verbonden worden aan de BrandLoyalty-ploeg van coach Jac Orie en rijders Sven Kramer, Stefan Groothuis en Jan Smeekens.
Het geld dat De Lotto uit het marketingbudget aan de mogelijke sponsoring gaat besteden zal volgens NOC*NSF geen gevolgen hebben voor het bedrag van momenteel jaarlijks zo'n veertig miljoen euro dat vanuit de kansspelorganisatie naar de sportkoepel gaat. Dat percentage (zeventig procent van de opbrengst minus prijzengeld en kosten) staat vast. De bijdrage staat de laatste jaren vanwege de economische crisis wel onder druk.
Volgens Gerard Dielessen, directeur van NOC*NSF, kan de stap van de Lotto zelfs een positief effect hebben op andere sporten. "De Lotto kan daarmee juist voor een hogere omzet van hun kansspelen zorgen en dus voor meer inkomsten voor de sport in de volle breedte."