"We hebben hard gewerkt om trainingsijs te vinden. Dat was niet eenvoudig en ik ben blij dat het gelukt is", zegt Remy de Wit, technisch directeur van de KNSB. "Wij vinden het ontzettend belangrijk dat ook de talenten uit deze discipline zich optimaal kunnen voorbereiden op het seizoen. Kunstrijden zit in de lift en dat willen we graag vasthouden."
Sinds 1 juni staat het licht weer op groen voor groepstrainingen van sporters met een talentenstatus. Toen dat bekend werd, is de KNSB meteen gaan zoeken naar een ijsbaan om de trainingen voor de NTS en VTO's te hervatten. Dat ijs moet echter wel betaalbaar zijn en daarnaast moest alles passen binnen de coronaprotocollen.
Extra reistijd
Hoewel in Nederland goede en constructieve gesprekken werden gevoerd met enkele ijsbanen, lukt het helaas niet om tot een akkoord te komen. Dat lukte wel in België, waar de ijsbanen sinds 8 juni weer open zijn voor alle gebruikers. Bij de ijsbaan in Leuven zijn twee weekeindes 's ochtends vastgelegd: 20, 21, 27 en 28 juni. In Mechelen kan getraind worden op dinsdag- en donderdagochtenden: 16, 18, 23 en 25 juni.
De trainingen in België brengen voor de meeste rijders wel extra reistijd en -kosten met zich mee. De KNSB hoopt dat de situatie zo kort mogelijk duurt. Als op 1 juli alle binnensporten weer uit de corona-lockdown gaan, wat nog niet geheel zeker is, wordt het voor ijsbanen financieel interessanter om weer open te gaan. Zij kunnen dan meer rijders ontvangen dan alleen deze maximaal veertig erkende talenten.
"We zijn nog altijd in gesprek met ijsbanen in Nederland om de overstap te maken zodra dit kan", zegt De Wit. "Maar for the time being ben ik blij dat onze beste kunstrijders weer aan de slag kunnen op het ijs. Ze hebben lang genoeg moeten wachten."