Er is exact berekend waar en hoeveel turbines nodig zijn om wel genoeg snelheid te geven, maar niet de schaatsers uit balans te halen. “In Salt Lake City, waar dit jaar de WK afstanden plaatsvinden, is een lagere luchtweerstand omdat het hoger ligt en daardoor halen we altijd hogere snelheden”, vertelt coach Jac Orie. “Maar in die wedstrijden komen we altijd problemen tegen omdat bij die hogere snelheid de slagfrequentie en hoe de bocht wordt aangesneden, altijd net een beetje anders is. Je ziet dan dat de schaatsers de bocht niet meer houden. Met dit project zijn we in staat om al op die snelheid te trainen, zodat we nu al die problemen tegenkomen en daar beter van kunnen leren in voorbereiding op Salt Lake City.”

De eerste zogenaamde Vortex-training was al in de zomer in Thialf. Nuis was één van de schaatsers die met project Vortex meedeed: “Die ventilatoren geven echt een zetje in de rug, zonder dat je uit balans raakt. Dat is voor een training natuurlijk belangrijk. Ik reed precies mijn persoonlijke record, midden in de zomer, dus het is top om op die hoge snelheid te trainen.”

Coach Orie over de training: “De invloed van de hoge snelheid op slagfrequenties en op hoe ze bochten aansnijden, is echt groot. Met deze training zien wij dat er aanpassingen nodig zijn in de techniek en misschien wel in materiaal, om gemakkelijker die snelheden te halen. Dat zijn de uitdagingen van topsporters en de uitdagingen van innovatie. Dat is een geweldig leerproces.”

Dit weekend hopen de schaatsers zich op het KPN NK Afstanden te plaatsen voor het WK Afstanden in Salt Lake City en het EK Afstanden dat over twee weken in Heerenveen gehouden wordt. Tickets voor deze toernooien zijn nog te verkrijgen via schaatsen.nl/tickets.