Topschaatsers trainen een groot deel van de zomer zonder ijs. Ze bouwen conditie en kracht op met fietsen, imitaties van schaatsbewegingen of sessies in de krachthal. Toch zoeken ze het ijs op zodra het kan. Jillert Anema, hoofdcoach van Team Albert Heijn Zaanlander, legt uit waarom: “We hebben in mei zo’n twintig dagen niet op het ijs gestaan, en in juni 23. Dat zijn er 43 bij elkaar. Net als bij een blessure is dat de tijd die je nodig hebt om iets te herstellen of te verbeteren. Ook om iets te bouwen in het lichaam is zes weken de minimum. Nu we het ijs weer opgaan, willen we weten of de progressie zich vertaalt naar snelheid.”
Die testperiode is belangrijker dan ooit, nu het olympische seizoen eraan komt. Het ijs in Thialf ligt er dit jaar eerder dan normaal, tussen 23 juni en 12 juli, en opnieuw vanaf 31 juli tot 12 september. “Als je eerder kunt zien of iets werkt op het ijs, kun je ook eerder bijsturen”, zegt Anema. “We krijgen drie weken om dat te checken. Daarna trainen we in juli weer zonder ijs, en in augustus doen we op het zomerijs de laatste aanpassingen. Het is waardevol om al vroeg te zien of je fysieke opbouw ook op het ijs zijn vruchten afwerpt.”
Ook voor talentvolle junioren is zomerijs een voordeel, ziet Milan Kocken. Als trainer bij KTT Zuid is hij met zijn pupillen normaal gesproken niet veel in Heerenveen te vinden, maar voor het zomerijs in Thialf maken ze een uitzondering. Ze gaan er in juni en augustus een aantal dagen op trainingskamp. “We hebben nu acht weken inlineskaten achter de rug, maar dat voelt toch net wat anders dan de schaatsbewegingen. Met schaatsen heb je te maken met een andere afzethoek en met een andere weerstand. Het trainingsblok op het ijs tussendoor heeft daardoor veel meerwaarde.”
Volgens Kocken is het zomerijs ideaal om technisch te finetunen. “Je kunt dingen uitproberen, nieuw materiaal testen en kijken waar de rijders staan qua niveau. In augustus ligt de trainingsintensiteit hoger, nu ligt de nadruk op omvang. Het is een luxe dat we de mogelijkheid hebben om al op het ijs te staan – normaal gesproken starten we met shorttracktrainingen in Tilburg in augustus en opent de langebaan van Breda pas in oktober. Bovendien past het voor onze beste junioren perfect als voorbereiding op hun trainingskamp met bondscoach junioren Peter Kolder in Inzell in juli.”
Ook op individueel niveau biedt zomerijs kansen. Monique Vergeer traint voornamelijk masters: gemotiveerde schaatsers die bij een club zijn aangesloten en zichzelf willen verbeteren. Voor hen is zomerijs niet alleen functioneel, maar ook verbindend. “De meeste mensen wonen niet naast Thialf. Ze spreken af, rijden samen, delen hun passie. Het is meer dan trainen: het is echt iets om naar uit te kijken.” Vergeer ziet hoe de ontspannen sfeer - nu zonder wedstrijddruk - leidt tot intensievere sessies. “Daardoor kunnen ze in de zomer meer omvang aan en genieten van het gevoel op het ijs. Voor velen voelt het als een voorrecht dat ze midden in de zomer de baan op kunnen.”
Zelf is Vergeer in juli in Inzell voor trainingsweken op het zomerijs van de Max Aicher Arena, maar in augustus staat ze wanneer mogelijk in Heerenveen. “Inzell ademt topsport: je traint, eet en rust. In Nederland is er bij mijn doelgroep vaker afleiding – mensen die tussendoor nog werken of even een vergadering bijwonen. Daardoor is de focus scherper in Inzell. Het is een bewuste keuze om erheen te gaan, waar een uurtje in Thialf als ‘een extraatje’ kan voelen. Zomerijs heeft absoluut ook voor verenigingsschaatsers veel voordelen. Van plezier door samen te trainen, werken aan de techniek tot het testen van nieuwe schoenen of ijzers.”
Het leggen van zomerijs is echter allesbehalve vanzelfsprekend. Het is kostbaar. IJshuur in de zomer is bijna twee keer zo duur als in de winter. En het koel houden van de hal bij hogere buitentemperaturen zorgt voor torenhoge energiekosten. Een ijsvloer in juli kan tienduizenden euro’s per maand kosten. Recreatief gebruik dekt die uitgaven zelden. Alleen bij bijzondere omstandigheden – zoals nu, met het oog op de Olympische Spelen – is het rendabel, vaak dankzij extra financiering of samenwerking. Ook verduurzaming van ijsbanen komt meestal pas bij grootschalige renovaties. Dat verklaart waarom zomerijs er lang niet altijd ligt, en waarom deze vroege beschikbaarheid in Thialf voor zoveel rijders een unieke kans biedt om stappen te maken.
Zelf ook zo snel mogelijk het ijs op? Dat kan! Lees meer via de KNSB.