Op de dag dat Control bekendmaakte de samenwerking met het schaatsteam van Jac Orie niet te verlengen na het huidige seizoen komt SPORT+MARKT met een opvallend bericht. De kijkcijfers van het schaatsen zijn dit seizoen toegenomen. Daaruit zou blijken dat schaatsen nog altijd populair is en interessant voor sponsoren.

Het bureau vergeleek de kijkcijfers van 1 november 2010 en 12 december 2010 met cijfers van dezelfde periode in dit seizoen. Met Kramer weer in actie verdubbelden de totale kijkcijfers van het schaatsen in die anderhalve maand van 30.6 naar 61.2 miljoen.

De verwachting is dat het 'Kramer-effect' de sport dit seizoen positief zal blijven beïnvloeden. Sportmarketing expert Floris van Dam van SPORT+MARKT legt uit: “Sven Kramer is een ontzettend populair sporticoon in Nederland en deze nieuwe data laat het ongelooflijke effect van zijn terugkeer in de schaatswereld zien.”

De afwezigheid van Kramer was niet het enige dat invloed had op de interesse voor het schaatsen. Van Dam: “Marianne Timmer was vorig seizoen ook voor een groot deel afwezig, wat nog een klap voor de sport was.”

Een deel van de toename in de kijkcijfers heeft ook te maken met de toegenomen aandacht voor schaatsen op televisie. Sinds vorige maand, zijn er in totaal 73 individuele races uitgezonden. Vorig jaar waren dat er maar 44 in dezelfde periode. De NOS zendt dus meer directe ritten uit dit seizoen. Vooral als het gaat om de totale kijkcijferaantallen speelt dit een belangrijke rol. Dit zet de cijfers van SPORT+MARKT in perspectief, want als er meer beeld wordt aangeboden op televisie dan worden vanzelf de opgetelde kijkcijfers hoger.

Wat ook niet buiten beschouwing gelaten kan worden is dat het seizoen 2010/2011 een na-olympisch seizoen betrof. De ervaring leert dat schaatsen op tv in deze winters altijd te kampen heeft met een lagere populariteit. Dus of het eerlijk is om de opleving volledig op het conto van Kramer te schrijven is de vraag.

Dat neemt niet weg dat de cijfers goed nieuws betekenen voor investeerders en sponsoren in het schaatsen. Dat ziet Van Dam ook. “Natuurlijk, is dit niet alleen goed nieuws voor de sport maar ook voor de merken die zich aan de sport verbonden hebben, omdat het bereik en de impact van hun investering veel groter zal zijn.”

Tot diezelfde conclusie kwam TVM, eerder dit seizoen. De verzekeraar had onderzoek laten doen naar het sponsorschap in de schaatssport. Uit het onderzoek kwam toen ook naar voren dat het voor het bedrijf rendabel was om de schaatsploeg te blijven steunen. TVM verlengde dan ook het contract met Kemkers’ ploeg tot de Olympische Winterspelen van Sotsji in 2014.

Schaatsen is in Nederland nog altijd één van de meest populaire sporten. Ongeveer 43% van de Nederlandse bevolking tussen de 16-69 jaar volgt de sport, waarmee het de op één na populairste sport in het land is. Voetbal is hierin nog altijd koploper. Daarnaast zegt 30% van de bevolking dat schaatsen hun favoriete sport op tv is, waarbij het gemiddelde nog hoger ligt bij vrouwen (34%).