"In Australië zouden we zeggen: 'It's a pain in the ass'", lacht Hill. Door de afgelaste laatste wedstrijddag van de NK heeft ze haar EK-team nog niet rond kunnen krijgen. "Neem de senioren mannen", zegt ze. "Dat is een groep die aan elkaar gewaagd is."
"We hadden het kunnen riskeren om zondag wel te rijden", vervolgt Hill, "maar ik wil mijn rijders in dit deel van het seizoen niet dwingen om in een korte tijd zoveel te rijden. Dat is bij de junioren wel gebeurd en er waren veel valpartijen. Dat wil je niet riskeren met olympiërs in je team. Ik wil het op de juiste manier doen en anders niet."
De Europa Cup in Wörgl van komend weekend zal nu gedeeltelijk fungeren als selectiemoment. Dat is voor Hill een reden om de situatie van een zonnige kant te bekijken. "Toen het WK in Nieuw-Zeeland was zijn we ooit met het hele Australische team daarheen gegaan voor kwalificatiewedstrijden. Op het WK waren we toen het beste team. We kenden de baan en hadden er al onder druk gereden. Soms doet de mogelijkheid zich voor, zoals nu. Ik maak me geen zorgen."
"Met een dak hadden we dit probleem niet gehad", zegt Hill. "De sport is kwetsbaar en we hebben geen faciliteiten die tegen het weer opgewassen zijn. In Heerenveen wordt gelukkig gewerkt aan een piste die ze ook overdekt willen hebben."
Hill denkt dat Heerde snel zal volgen en met twee overdekte trainingslocaties is de coach meer dan 'happy'. "Soms zijn momenten als dit nodig om te laten zien wat er gebeurt als er geen dak op zit", zegt ze. "Daarom kreeg bijvoorbeeld Geisingen een Europa Cup dit jaar. Met 950 deelnemers en geen vertraging in het programma, ondanks hevige regen buiten."
"Oh nee, er was wel één vertraging", lacht Hill. "Er was een lekkage in het dak, maar daar hebben ze een hoogwerker overheen gezet." Hill verwijst naar een baan als Thialf waar alle ritten precies op tijd gereden kunnen worden. "Hier weet je niet wat het weer gaat doen. Op de weg kan het nog wel, maar op de baan is het niet veilig."
De veiligheid van haar rijders staat bij Hill dan ook voorop. Zo ook toen de afval- en puntenkoers zaterdag op één dag verreden zouden worden. "Dat is hetzelfde als de vijfhonderd en duizend meter op dezelfde dag rijden op het ijs", zegt ze. "Dat doe je je sporters niet aan. Dan behalen ze nooit hun beste resultaten."
Omdat de selectie van Hill nog niet compleet is, durft ze nog weinig te zeggen over de kanshebbers op de komende EK. "Op de NK werd goed gereden, maar er waren geen grote verrassingen", zegt ze. Toch denkt ze dat haar ploeg het goed gaat doen eind juli. "In Wörgl ligt een asfaltbaan en daar hebben we er in Nederland ook veel van. Dat zijn we dus gewend."
Terwijl de EK nog moet beginnen, kijkt Hill al vooruit richting de WK in november. "Dat is heel lastig voor de mensen die ook schaatsen", zegt ze. "Inlinen is natuurlijk niet olympisch en iedereen die naar de Olympische Spelen wil gaat schaatsen. Daarom zullen de beste rijders straks niet op de WK aanwezig zijn, want het is bijna onmogelijk."
"Wie er naar de World Cups wil zal tegen die tijd in Calgary of Salt Lake moeten zijn", gaat Hill verder. Ze hoopt wel een signaal af te kunnen geven voor de planning van volgend jaar. Een WK in november ziet ze dus niet zitten. "Doe dit alsjeblieft niet meer. Kleine landen moeten hun talenten in zoveel mogelijk disciplines in kunnen zetten."
"Ach ja, soms houdt de datum je tegen, of het programma en de andere keer het weer", zegt ze lachend. "Maar een dak zou geweldig zijn, dan kunnen we in de winter ook blijven trainen."