De nieuwe baan van Inzell oogt futuristisch, met een golvend dak en heel veel glas, hout en beton. Toch is het juist de combinatie van oude en nieuwe elementen die de baan zo snel maakt. Er is namelijk niets aan de ijsbaan zelf veranderd. Het is dezelfde baan met een dak erover. De betonnen vloer en het koelsysteem zijn nog hetzelfde als in 1965.
Een groot voordeel van het koelsysteem is dat het een – in inmiddels Nederland verboden – systeem is dat gebruikt maakt van ammoniak. De directe ammoniakkoeling werkt veel sneller dan de bijvoorbeeld de installatie in Thialf, die gebruikt maakt van indirecte koeling met CO2.
Door de overkapping en het moderne energiezuinige klimaatsysteem in de hal heeft het koelsysteem een flinke overcapaciteit en hierdoor kan de ijstemperatuur zeer stabiel gehouden worden. Ook kan de ijsmeester van Inzell snel het ijs veranderen van bijvoorbeeld hard sprintijs naar zachter glij-ijs voor de lange afstanden.
Het veranderen van het ijs kan zo snel dat er verschillende soorten ijs kunnen worden gemaakt op één wedstrijddag. Daarmee kunnen zowel de sprinters als de stayers op dezelfde dag records proberen te zetten. En met die wetenschap staat de ijsbaan van Inzell niets in de weg om de snelste baan van Europa te worden en de WK Afstanden van dit weekend zijn de eerste test.