In de aanloop naar de KPN NK Afstanden werden de teams van Brand Loyalty en beslist.nl al als rivalen van elkaar neergezet en Otterspeer gelooft dat dat ook wel klopt. “Ze hebben dingen in de media gezegd, maar wij hebben vandaag de benen laten spreken”, zegt de rijder van beslist.nl.
Vorig seizoen was er al sprake van een strijd tussen de ploegen van Jac Orie en Van Velde. Toen was het David tegen Goliath: het kleine APPM tegen het grote Control. Deze zomer moesten beide ploegen op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. Beide ploegen kwamen in gesprek met website beslist.nl, die uiteindelijk voor het team van Van Velde koos.
Orie bleef toen nog lange tijd zonder hoofdsponsor en Team beslist.nl contracteerde zelfs Orie’s pupil Mark Tuitert. Dat wakkerde het vuurtje van de rivaliteit nog wat op. Uiteindelijk vond ook Orie in Brand Loyalty zijn sponsor en staan de twee ploegen als volwassen A-teams tegenover elkaar.
Stefan Groothuis, van Brand Loyalty, wil de balans van de strijd op de eerste dag wel opmaken. “Als je het mij nu vraagt dan vind ik de World Cup-plekken natuurlijk belangrijker”, grapt hij na de 500 meter waarop zijn Jan Smeekens de beste van zijn ploeg werd op plaats twee. “Maar ik denk dat Jan toch liever had gewonnen.”
De rivaliteit tussen de ploegen wordt door de rijders niet als vijandschap gezien. Michel Mulder, winnaar van de 500 meter: “Ik denk dat het heel positief is. Kijk eens wat voor niveau we in anderhalf jaar gehaald hebben.”
De sprinters in Nederland hebben elkaar sportief opgestuwd, denkt Mulder. En bovendien hebben in die strijd beide teams een grote sponsor aan zich weten te binden. Dat komt de schaatssport alleen maar ten goede, vindt hij. “Zo lang het gezonde rivaliteit is, is het gaaf.”