In 2010 werd de baan voor een miljoen euro aangelegd met het doel om elke winter zes weken kunstijs te kunnen bieden op de betonnen inlineskatebaan, maar al vanaf de eerste winter bleek dat dit te ambitieus was. De ijsmachines konden het relatief warme winterweer niet aan en in het eerste seizoen werd er daardoor slechts vier weken geschaatst.
Naast de technische problemen bleek ook de exploitatie te kostbaar om de ijsmachines in te zetten en in de afgelopen winter werd er daarom door exploitant Libéma überhaupt geen kunstijs gemaakt. De schaatsvereniging DNIJ zorgde wel met een heel team vrijwilligers voor natuurijs op de combibaan, maar ook dat lijkt voor de toekomst niet meer tot de mogelijkheden te behoren, zo meldt De Stentor.
DNIJ vind de risico's bij exploitatie te groot als na elke koude winter de betonvloer gerepareerd moet worden. Volgens de ijsclub deugt de constructie van de vloer niet. Alleen als de gemeente het financiële risico wil nemen voor het onderhoud is DNIJ bereid om de baan onder zijn hoede te nemen.
Toch is er nog een sprankje hoop voor de Apeldoornse schaatsliefhebbers. Omnisportvereniging WSV wil onderzoeken of het de exploitatie op zich kan nemen. Voorzitter van WSV, Ben de Velde Harsenhorst: "We gaan natuurlijk ook niet tienduizenden euro's investeren voor een paar weken ijs. Ik wil graag zien of het niet alsnog goedkoper kan."
"En of Apeldoorn straks bij plus tien of min tien kan schaatsen, daar kan ik nu geen antwoord op geven. Maar het is een gegeven dat die dure machines er staan. We gaan in gesprek met partijen als Libéma, Oranjewoud en VolkerWessels om te horen hoe zij tegen deze uitdaging aan kijken."