De Mulder-tweeling is de blikvanger die Verpalen graag bij zijn team wilde hebben, want uiteindelijk draait het voor de beslist.nl-directeur om zichtbaarheid en naamsbekendheid. Met Ronald en Michel Mulder in de ploeg lijkt de sponsor verzekerd van de publiciteit waar het naar op zoek is.
Die naamsbekendheid is niet alleen van belang voor de sponsor, meent Verpalen, maar geeft ook de doorslag in de hoogte van het salaris van de rijders. "Wij pakken de honorering van de schaatsers anders aan dan bijvoorbeeld Jac Orie. Die kijkt naar de prestaties en komt op basis daarvan tot een honorering. Dat is ook een reden dat Hein Otterspeer naar BrandLoyalty gaat."
"Voor mij gaat het puur om echte naamsbekendheid", benadrukt Verpalen. En volgens de ondernemer kunnen naast de Mulders maar weinig andere schaatsers zich daarop laten voorstaan. Na zijn olympische titel en zijn toegenomen populariteit mag Michel Mulder zich daarom verheugen op een salaris dat ongeveer vijf keer meer is dan voorheen, aldus Verpalen.
Naast hun contract bij de schaatsploeg hebben zowel Michel als Ronald Mulder een overeenkomst bij beslist.nl voor hun portretrecht in reclames getekend. Diezelfde constructie gold in het verleden ook voor Mark Tuitert. Hij was tot en met afgelopen seizoen het gezicht van beslist.nl in televisiecommercials. Die rol zullen Michel en Ronald Mulder overnemen.
Het bedrijf van Verpalen verlengde het sponsorcontract met de schaatsploeg omdat het in de afgelopen twee jaar veel aan de samenwerking heeft gehad. "Onder mensen die het schaatsen volgen worden we beter beoordeeld", stelt hij tevreden vast.
Bovendien merkt Verpalen dat zijn bedrijf meer is gaan leven voor de klanten sinds hij zich aan het team heeft verbonden. "We zijn als site niet tastbaar, maar met de schaatsploeg maken we het wat serieuzer en gaan we in de richting van een A-merk", zegt Verpalen.
Ondanks alle goede resultaten van de sponsoring houdt beslist.nl het bij een contract van twee jaar. Een verbintenis voor de complete olympische cyclus gaat Verpalen te ver. "We bestaan nu negen jaar. Een contract voor vier jaar zou een commitment van half ons leven betekenen."
Het is voor het webbedrijf van belang om flexibel te blijven en niet te lange verbintenissen aan te gaan. Bovendien verwacht Verpalen dat een korter contract ook in sportief opzicht een voordeel is. "Het is ook een prikkel naar de schaatsers toe. Zo werkt dat. Als mensen heel lang zekerheid hebben dan is de noodzaak om te presteren minder."
Verpalen is niet verbaasd dat andere ploegen en schaatsers moeite hebben om sponsoren te vinden. Hij ziet drie belangrijke redenen waarom bedrijven huiverig zijn om in de schaatssport te stappen. "Oorzaak één is de recessie. Dat is nu eenmaal zo. Misschien willen bedrijven wel, maar als je te maken hebt met reorganisaties dan staat het niet zo fraai als je geld vrijmaakt voor sponsoring."
Voor beslist.nl is de recessie geen belemmering, vertelt Verpalen. "Wij hebben geen last van de economie. Sterker nog, wij hebben de wind mee. We zijn in deze recessie een van de weinige bedrijven die het wel goed doen."
"Reden twee is: wat krijg je ervoor terug? Neem Sven Kramer. Hij is duur, misschien wel een miljoen. En dan moet je ook de rest van de ploeg nog opbouwen. Dan ben je zo al tweeënhalf miljoen euro kwijt. Met alle andere zaken erbij zit je tegen de vier à vijf miljoen euro aan sponsorship. Dat is veel."
Dergelijke bedragen zijn ook voor beslist.nl te hoog gegrepen. Het budget van de ploeg van Verpalen is lang niet zo groot. Het bedrijf steekt 1,3 miljoen euro in de sprintploeg.
"De derde reden is het KPN-verhaal", zegt Verpalen, die al eerder heeft laten weten dat de huidige verhouding tussen merkenteams en de bondssponsor niet naar zijn zin is. "Het werkt verstikkend voor sponsoren. En uiteindelijk zijn het de sponsoren van de merkenteams die zorgen voor de omstandigheden waarbinnen rijders goud kunnen winnen."
Dat stokpaardje zal de directeur van beslist.nl blijven berijden, ook al heeft het hem er niet van weerhouden om door te gaan met de sponsoring van de schaatsploeg. "Ik zal vol de strijd aan blijven gaan met de KNSB om de verhouding in de logoplakkerij anders te krijgen."