Orie voelt een grote verantwoordelijkheid voor de schaatssport, laat hij weten aan het AD. Daarom werkte de succescoach de afgelopen maanden aan een plan om het mondiale schaatsen commercieel op de kaart te zetten.
Niet omdat hij bang is dat schaatsen geen toekomst heeft, maar omdat het in zijn ogen beter kan. Vooral voor de kleine, armere schaatsnaties. Het plan van Orie bestaat uit vier kernpunten.
Ten eerste moeten commerciële schaatsteams voor een ton een ISU-licentie kopen waarmee ze de zes World Cup-wedstrijden in eigen pak en kleuren rijden in plaats van het landenpak. Daarnaast moeten ook landenteams een licentie kunnen kopen, waardoor de landenteams commerciële ploegen kunnen worden die in de kleuren van de hoofdsponsor rijden.
Ook wil Orie dat tweederde van de ISU-inkomsten gaat naar het organiseren van wedstrijden. Een derde is dan bestemd voor schaatslanden die onvoldoende financiële middelen hebben. Tot slot stelt hij voor de KNSB-licenties te laten vervallen en ploegen daarvoor in de plaats contributie te laten betalen aan de KNSB voor een faciliterende rol van de bond.
Dinsdag deelde Orie zijn bevindingen naar de belangrijkste partijen, waaronder de ISU, de KNSB en bondssponsor KPN. Zowel de KNSB als hoofdsponsor KPN reageerde positief op het initiatief van Orie.
Olivier Smit, directeur commercie van de bond laat weten: "Als KNSB zijn we samen met alle partners waaronder onze hoofdsponsor volop bezig om de schaatssport in de volle breedte te ontwikkelen. Dit zijn initiatieven op het niveau van het internationale shorttrack en langebaan schaatsen tot het jeugdschaatsers en inline-skaten in de buurt. Goed dat Jac met concrete suggesties komt om het internationale langebaan schaatsen te ontwikkelen. Dit is een mooi voorbeeld hoe er vanuit meerdere kanten veel betrokkenheid is om de schaatssport naar een hoger niveau te brengen.”
Ook hoofdsponsor KPN is blij met het initiatief van Orie. Directeur sponsoring Mark Versteegen: "Als hoofdsponsor van het schaatsen in Nederland juicht KPN alle initiatieven toe die de sport kunnen vernieuwen en verder kunnen populariseren, zowel in de breedte van de sport als de top en zowel in Nederland als in het buitenland. Ook dit voorstel van Jac kan hiertoe bijdragen. KPN is gesprekspartner voor alle partijen in het schaatsen om dit te helpen bewerkstelligen. Voor echte vernieuwing moeten namelijk veel partijen consensus bereiken zowel binnen de teams, bij de KNSB en de internationale bond ISU."