De toekomst van het schaatsen, iedereen die het schaatsen enigszins een warm hart toedraagt heeft er een mening over. Oud-kampioenen verkondigen dat er te veel schaatsen op tv is of dat er te veel titels te verdienen zijn. De tien kilometer vervangen voor een mass-start, nieuwe initiatieven als teamsprint of hiphop in het stadion tijdens de ritten. Alles om het schaatsen sneller, moderner en flitsender te maken.

Ik als schaatser had daar nooit echt een boodschap aan. Schaatsen is schaatsen en als het je niet bevalt zet je de tv maar uit. Maar natuurlijk begrijp ik wel dat dat ook niet de manier is. Tijden veranderen en ook schaatsen moet met de tijd mee. We leven in een tijd van de schaatsportal schaatsen.nl en een second screen met achtergrondinformatie. Het schaatspubliek vergrijst en hoe jammer we het allemaal ook vinden, de tijd van Ard en Keesie komt niet meer terug.

Tot ik het plan van Podium tot Podium las. Een out-of-the boxvisie van een groep mensen met echte kennis van schaatsen.

Zoveel mogelijk mensen met de schaatsbeweging - in de breedste zin van het woord - verbinden. Dat is het doel na Sochi 2014. Op een duurzame manier het langebaanschaatsen, shorttrack, inline-skaten en marathonschaatsen naar de mensen toe brengen.

Door deze manier van denken ontstaan er nieuwe mogelijkheden die de identiteit van de sport behouden en nog meer mensen verliefd maken op het schaatsen. Dit biedt ook nieuwe mogelijkheden voor potentiële sponsoren die naast de gebruikelijke conventionele manieren van sportmarketing publiek op een andere manier kunnen bereiken om zo zowel de top- als de breedtesport te ondersteunen.

Een klein voorbeeld is mijn sponsor beslist.nl. Naast het sponsoren van onze sprintploeg heeft beslist.nl er afgelopen winter voor gekozen om het NK Scholenploegenachtervolging te adopteren. Met zo’n actie bereiken ze een ander soort publiek en wordt de jeugd ondersteund, een win-winsituatie voor het schaatsen.

Ook het plan om het NK allround 2014 in het Olympisch Stadion van Amsterdam te organiseren is een prachtig voorbeeld van de visie van Podium tot Podium. Met die wedstrijd daar te organiseren spreek je weer een heel ander soort publiek aan, waarschijnlijk komen daar mensen die nog nooit een schaatswedstrijd in levenden lijve hebben gezien. Dat zijn prachtige ontwikkelingen die volgens mij het schaatsen alleen maar ten goede komen.

Het succes van schaatsen valt of staat, naast de sportieve prestaties, met hoe het publiek de sport beleeft. Dit gaat hand in hand met de commerciële waarde, de motor waarop ik topsport bedrijf. Van Podium tot Podium is een structureel plan dat het voortbestaan van het schaatsen, breedte- en topsport kan garanderen.

Er zitten zoveel kansen in het schaatsen die nog lang niet allemaal benut worden. Het is de hoogste tijd.

Sjoerd de Vries is langebaanschaatser bij team beslist.nl.