Net als Bond heeft ook iedere schaatser zijn eigen gadgets en geheime wapens: thermoshirts die zelf ademen, schaatsveters uit Inzell die met een speciale wax geïmpregneerd zijn, een schaatsbril met spiegels voor een compactere houding, diamant pasta voor op de ijzers, image-matige koptelefoons, slijpstenen die helemaal uit Japan komen, je coach die door middel van geheimtaal op de kruising met je communiceert en om op te vallen worden er schaatsschoenen gemaakt waarbij elk stukje leer of stiksel weer een andere kleur heeft.

Tevens staat de Aston Martin, die elke vijand binnen een paar seconden los kan rijden, in schril contrast met het mega-aerodynamische wedstrijdpak dat op maat gemaakt is en voldoet aan alle eisen van de drager. Het wordt helemaal Bond wanneer er speciale strips op het capje bevestigd worden waardoor je nóg sneller schijnt gaat. Bovendien willen de schaatsvrouwen allemaal onbewust de nieuwe Bondgirl zijn gezien de strakke latex en niets aan de verbeelding over latende schaatspakken.

Maar maken deze gadgets en trucjes nou daadwerkelijk het verschil? Zou 007 ook niet een heel eind komen met zijn eigen talenten en dienen de tricks en Q-gadgets niet vooral als showelementen in een goede actiefilm?

Net als voor Bond is de weg er naar toe het aller moeilijkst. Een gevecht op het dak van een trein, achtervolgingen door Shanghai, een ontspoorde metro, veel explosieven en desondanks in een wak terecht komen. En dan heeft Bond nog niet eens te maken met zware trainingskampen, sociaal isolement, dag in dag uit yoghurt met muesli eten, een dood-test op de fiets waar nooit een einde aan lijkt te komen, traplopen met spierpijn van een sprongtraining, een eeuwige angst voor blessures en ga zo maar door. 

Een schaatser heeft, net als James, veel obstakels te nemen en opofferingen te maken om zijn uiteindelijk doel te bereiken. Maar wanneer de vijand in de val is gelopen en eindelijk definitief wordt uitgeschakeld of wanneer je boven jezelf bent uitgestegen en iedereen verslagen hebt; als de missie is geslaagd en het blijkt elk offer waard te zijn geweest. Gelukkig hebben alle schaatsers op de NK de License to kill.

Jan Smeekens schaatst in Team Brand Loyalty