Van mij had het wel dichterbij gemogen trouwens. Op dit congres worden belangrijke beslissingen genomen die ook van invloed zijn op het kunstrijden in Nederland. In principe nemen we alle grote veranderingen in onze Specifieke Bepalingen over.
Een van de voorstellen die op het congres besproken wordt, is het al dan niet toestaan van vocale muziek. Hoe zit dat nu met vocale muziek? En wat is het precies? In de ISU Regulations staat dat “vocal music with lyrics” niet toegestaan is. Dat is het, meer staat er niet.
Het gaat dus om het kunnen horen van woorden. Je mag wel een zangstem horen die “ah-ah” doet, maar geen woorden gebruiken die een betekenis hebben (zo wordt het door de ISU uitgelegd en door de jury geïnterpreteerd). Maar dat is natuurlijk een rekbaar begrip. Bovendien, we kunnen niet alle talen van de wereld gaan leren om vast te stellen of iets wel of geen woord is in een voor ons onbekende taal.
De regel is dus moeilijk te handhaven. De jury, samen met de scheidsrechter, heeft de mogelijkheid om op hun scherm waar zij de punten intoetsen, één punt aftrek te geven als zij vinden dat er vocale muziek met woorden gebruikt wordt. Echter, op de WK van 2011 kon de meerderheid van het panel de goede knop niet vinden toen Florent Amodio de vocale versie van zijn hiphopkür gebruikte en de één punt aftrek zelf al bewust ingecalculeerd had.
Een flater van de jury en de media stonden er vol van. Sommige gingen zo ver om te zeggen dat het een collectieve weigering was en de jury al een voorschot nam om vocale muziek dan maar toe te staan. Immers, in ijsdansen en synchroonschaatsen mag het wel. Waarom in solo- en paarrijden dan niet?
Canada en Spanje stellen nu voor om vocale muziek toe te staan bij alle takken van het kunstrijden. In hun ogen zal het de variatie in de kuren ten goede komen en zal de sport veel aantrekkelijker worden voor publiek en media. We zullen hen steunen.
De Technische Commissie kunstrijden van de ISU ziet de bui al hangen en stelt zelf voor dat als vocale muziek dan moet, dan s.v.p. pas na de Spelen van Sotsji in 2014, zonder hier expliciet een reden voor te noemen. Tegelijk stellen zij voor om tot die tijd de aftrek voor de jury van één punt naar twee punten te verhogen.
De haat-liefde verhouding van kunstrijden en vocale muziek blijft dus nog minimaal een week bestaan.
Jeroen Prins is volop actief in het kunstrijden. Hij is internationaal jurylid en commentator bij Eurosport. Daarnaast is hij disciplinemanager kunstrijden bij de KNSB.