Daarnaast is de piste overdekt en heeft hij een bloedsnelle 'coating' erop. Oftewel... ingrediënten genoeg om straks zeer snelle tijden te krijgen. Maar welke wielen heb je dan nodig? Het enige dat vast staat is dat ze rond moeten zijn en 110 millimeter groot.
In elk geval hebben we geen regenwielen nodig. Wat een luxe om onder alle weersomstandigheden te kunnen trainen. De overdekte 'Arena-Geisingen' zoals hij heet, heeft er ook een vesmaco-coating op liggen. Een laag die ze eigenlijk op alle internationale banen gebruiken en waar alle toptoernooien op gehouden worden.
Hoewel er in Nederland veel inline-pistes bij komen (wat geweldig is) hebben we deze coating helaas nog niet. Het rijden hierop geeft een ander gevoel en ook dit beïnvloedt de wielkeuze. Als Nederlandse selectie zijn we mede daarom inmiddels drie keer naar Geisingen afgereisd. In eerste instantie om de baan te leren kennen.
Hoe groot is de straal van de bocht? Hoeveel grip geeft de ondergrond? Wat is de beste lijn die je kan pakken? En ook: welke wielen moet ik erin steken? Met een koffer vol verschillende wielen zijn we die kant op gegaan. De piste ligt er al enige jaren, maar omdat er ieder jaar weer nieuwe types bij komen, blijft het een zoektocht.
Het wiel moet vooral goed rollen want je wilt zo snel mogelijk. Hardheid van het materiaal heeft hier een belangrijke factor in. Je kunt het vergelijken met een fietsband. Hoe harder je hem oppompt, hoe makkelijker hij rolt. Toch moet je ook afzetten en dat wil met een keihard wiel niet.
Ook in de bochten, als er heel veel druk op de skeeler komt omdat je schuin hangt, mag het wiel niet te hard zijn. Je glijdt dan namelijk weg alsof je met een botte schaats rijdt. Je zoekt dus constant naar een optimum tussen hard rollen en toch grip houden.
Ik vergelijk het maar met Lars Boom in de Tour de France. Tijdens de vijfde etappe over de kasseien won hij met groot machtsvertoon. Ik heb mij laten vertellen door Louis Delahaije (trainer bij Belkin) dat ze bij de Belkin-ploeg deze rit van tevoren al hadden uitgekozen. Hiervoor hebben ze samen met Lars Boom en Sep Vanmarcke gezocht naar een perfect wiel voor over de kasseien. En dat ging heel wat verder dan alleen wat minder lucht in de bandjes om het stuiteren tegen te gaan. De dikte van de band en het materiaal is allemaal tot in de puntjes geperfectioneerd.
Een goede wielkeuze maakt je geen kampioen, maar het kan een belangrijke factor zijn voor succes. Ikzelf twijfel nog tussen twee verschillende soorten. Maar welke? Dat blijft geheim tot de eerste start.