Dat het bij de Essent ISU World Cup al raak zal zijn met wereldrecords, verwacht Butter niet. "Ik weet niet of we dit weekend snelle tijden kunnen verwachten", relativeert hij. Technisch gezien is de baan er klaar voor. Het complex dat Butter neerlegde in de Kazachstaanse hoofdstad voldoet aan de nieuwste technische inzichten.

"Het is de tweede baan van een nieuwe generatie ijsbanen, na Kolomna. De vloer is gemaakt met een speciaal soort beton met een betere warmtegeleiding. Daarnaast zijn de luchtstromen van tribunes en baan zijn gescheiden door een soort luchtgordijn. Met die luchtcirculatietechniek kan de ijstemperatuur binnen één tot anderhalve graad Celsius gecontroleerd worden. In Thialf is dat nu bijvoorbeeld vier tot vijf graden."

Maar wereldrecords kunnen alleen ontstaan als ook het ijs perfect is en dat is nog maar afwachten, want Butter heeft wel de infrastructuur voor topijs gelegd, maar hij is komend weekend niet de ijsmeester. Butter: "Ik weet niet precies op welk niveau het ijsmaken nu staat daar. Ze hebben in Astana een solide technisch team met veel talent, maar het is toch een beetje of je zomaar iemand in een Formule 1-auto stopt. Die verslaat ook niet meteen Schumacher."

Als de ijsmakers in Astana hun talent waarmaken kunnen de schaatsfans dus snelle tijden verwachten. Maar wat kunnen de televisiekijkers in Nederland verder eigenlijk zien van de revolutionaire baan? "Het opvallendst voor het tv-publiek is het licht", vermoedt Butter. "Zonder veel verlichting is het er binnen toch heel licht omdat we met reflectie werken. Dat is heel anders dan bijvoorbeeld Thialf dat heel donker is. Op televisie zullen de kleuren veel warmer zijn."

De ijsbaan in Astana is nu al ruim een half jaar in gebruik en ondertussen is Butter alweer bezig met de volgende klus: het Olympische ijsstadion in Sotsji. Over die baan wil hij wel een tipje van de sluier oplichten. "Het wordt uiterlijk een fraaiere kopie van de baan van Turijn. Intern passen we de techniek en architectuur van Kolomna en Astana toe. Die technische architectuur is heel belangrijk, want zonder de combinatie met het architectonische ontwerp van een ijsbaan kan je nooit een goede baan bouwen."

Over de vorderingen van de baan in Sotsji is Butter positief: "Deze tijd volgend jaar is hij schaatsklaar."