Een A-licentie kost een team namelijk 125.000 euro, waarvan de KNSB 30.000 terugstort voor onder andere reiskosten. Voor een B-licentie betalen teams 25.000 euro en daarvan komt 15.000 terug.
De ploegen willen met hun actie hun onvrede uiten over de mate van inspraak die ze hebben bij de KNSB. "De teams zijn van mening dat de kosten van een A-licentie niet opwegen tegen wat je ervoor terugkrijgt", zegt Harm-Jan Idema, woordvoerder van de Vereniging Professionele Schaatsteams (VPS) in het AD.
De grootste pijn bij de ploegen zit bij de zichtbaarheid van de sponsoren, zeker bij internationale wedstrijden. Op het nationale pak willen de ploegsponsoren meer terugkomen. Op dit moment neemt KPN, hoofdsponsor van de KNSB, daar op de muts, borst en dijbeen belangrijke plekken in.
Ook de beslissing van de KNSB om de Essent ISU World Cup in van november terug te geven aan de ISU heeft kwaad bloed gezet. De schaatsers moeten hierdoor naar Kazachstan omdat de wedstrijd naar Astana is verplaatst. De extra reis- en verblijfkosten voor deze trip zijn bij de ploegen terecht gekomen.
Het wegvallen van de A-licenties is een flinke tegenvaller voor de KNSB, geeft algemeen directeur Paul Sanders toe. "We zijn als KNSB verrast. We hadden voor volgend jaar gerekend op vier teams met een A-licentie. We zijn ook verrast omdat we met de merkenteams nog in gesprek waren om er een mooi olympisch seizoen van te maken, waarbij we veel hebben gekeken naar wat we gezamenlijk voor leuke dingen zouden kunnen doen."
Het wegvallen van vier ton aan licentiegelden heeft grote gevolgen, denkt Sanders. "We zullen dat toch op moeten vangen en dat gaat pijn doen. We moeten kijken hoe we dat gaan doen, maar mogelijk heeft het ook sporttechnische gevolgen, ook al zullen we dat te allen tijde proberen te voorkomen."
De kritiek van de ploegen is volgens Sanders onterecht. "Ik snap daar helemaal niets van. We hebben al vastgesteld dat het huidige systeem niet werkt en we hebben de teams meegenomen in het proces om tot een nieuwe opzet te komen. En daarin keken we ook hoe we de exposure voor de sponsoren inhoud zouden kunnen geven. Ik ben daarom eens te meer verbaasd dat het zo gespeeld wordt."