Tickets
Shop
Kunstrijden 23 mrt 2023

'Je gaat het WK toch niet missen omdat je er niet komt?'

Daria Danilova en Michel Tsiba sloten het WK Kunstrijden in Japan af als dertiende. Een knappe prestatie voor het Nederlandse paar, want de weg naar het land van de rijzende zon was geen eenvoudige.

Foto : Eigen foto

Ondanks een val en meerdere fouten zetten Danilova en Tsiba tijdens hun vrije kür een persoonlijk puntenrecord neer (112,61). Ook het korte programma op donderdag had enkele haperingen gekend, waardoor de top 10-klassering van vorig jaar niet geëvenaard werd. “In een minder deelnemersveld werden we toen negende. Met deze concurrentie is een dertiende plaats een mooie prestatie. We reden twee stabiele küren, maar hebben onderweg wat steekjes laten vallen. De gouden medaille waren we al verloren voordat we hier überhaupt aangekomen waren,” vertelt Tsiba.

Want het duo was blij dat het überhaupt kon deelnemen aan de mondiale titelstrijd. De reis vanuit hun trainingsbasis Sochi naar Japan kende veel problemen. “Op zaterdag zouden wij om zes uur ’s avonds vertrekken vanuit Sochi naar Istanboel. Deze vlucht had vertraging en werd uiteindelijk gecanceld. Om één uur ‘s nachts zou een ander vliegtuig vertrekken, waardoor we onze overstap in Turkije toch konden halen. Maar om één uur in de middag was die vlucht nog niet vertrokken vanwege dichte mist. Omdat het weer niet veranderde, zijn we per trein naar een ander vliegveld gegaan, 700 kilometer verderop. Anders kwamen we nooit uit Sochi."

Na de treinreis moest het duo acht uur wachten op het vliegveld, Danilova gebruikte die tijd om te slapen. | Foto : Eigen foto

Maandagochtend, ruim anderhalve dag later dan gepland, vertrokken ze vanuit Rusland naar Istanboel. “Toen we daar waren dachten we: oké, nu gaat het allemaal goedkomen.” Helaas wachtten er nog meer tegenslagen voor Tsiba en Danilova. “We zouden naar Abu Dhabi vliegen, waar we twee uur de tijd hadden om over te stappen. Alleen het vliegtuig waar we in zaten, was kapot. Een kwartier vertraging werd één uur en vervolgens drie uur. Als wij die overstap zouden missen, zouden we niet op tijd zijn voor onze korte kür in Japan.”

“Wegens veiligheidsreden mochten we het vliegtuig niet verlaten om een andere vlucht te pakken. Dat was voor ons het allerlastigste moment. In de trein in Rusland hadden we nog veel speling, maar in Abu Dhabi niet meer. Wij realiseerden ons dat we Tokio niet zouden halen. Gelukkig hebben we de crew van de vliegtuigmaatschappij en de politie – die daarover gaat – weten om te praten.” De kunstrijders vertelden dat dit hun enige kans was om het WK nog te halen, waardoor ze het vliegtuig mochten verlaten om een directe vlucht naar Japan te pakken. Op dinsdagavond kwam het duo eindelijk aan, nog geen dag voor het eerste optreden.

Drie dagen lang begaven de topsporters zich op vliegvelden, in vliegtuigen en in een trein. Verre van een optimale voorbereiding voor het belangrijkste seizoen van het jaar. En daarbij kwam nog de onzekerheid. “Tijdens die 72 uur hebben we meerdere mental breakdowns gehad. Je gaat toch niet een WK missen omdat je er niet komt? Er was heel veel stress. Toen we eindelijk arriveerden, was het echt alsof er een grote last van onze schouders was afgevallen.”

Het laatste vliegtuig, naar Tokio. Zich realiserende dat ze het WK gaan halen, komt een voorzichtige glimlach op het gezicht van Danilova en Tsiba. | Foto : Eigen foto

Toch gebruikt Tsiba al het oponthoud niet graag als excuus voor de fouten in hun küren. “Wij willen ons hier niet achter verschuilen. Daar houden we niet van, maar de afgelopen weken waren we zo zelfverzekerd. De trainingen gingen goed en we waren echt in topvorm. Dat heeft ons uiteindelijk gered.” Hun hoge basisniveau bracht ze naar twee twaalfde plekken in de kür, goed voor een eindklassering als dertiende. Na het missen van het EK een mooie revanche.

Omdat Danilova en Tsiba afgelopen winter niet optimaal presteerden tijdens wedstrijden, werden Nika Osipova en Dmitry Epstein naar het EK gezonden. “Het missen van dat toernooi was een grote shock, want dat hadden we niet verwacht. Ik wil het andere koppel niet te kort doen, maar wij horen hier te staan. Ons doel is meestrijden met de wereldtop en dat hebben we dit WK gedaan.”

“We hebben veel geleerd deze winter. Alleen als je naar de resultaten kijkt, zouden we hier niet voor getekend hebben aan het begin van het seizoen. Maar als je wint, leer je niet. Elke keer hebben we gekeken wat er beter moest worden, waardoor we veel progressie hebben geboekt. Nu moeten wij deze lijn doorzetten en de ervaringen meenemen.”

Het andere Nederlandse paar, Nika Osipova en Dmitry Epstein, eindigde donderdag op de negentiende plaats en moet genoegen nemen met de twintigste plaats in het eindklassement. De Amerikanen Alexa Knierim en Brandon Frazier waren de besten op de vrije kür, maar moesten de eindoverwinning aan de Japanners Riku Miura en Ryuichi Kihara laten.  Alle uitslagen zijn hier te vinden.

Deel dit artikel op
Ben jij een echte schaatsfan? inschrijven als schaatsfan