Tickets
Shop
Nieuws 01 sep 2021

Skate4AIR en WBB Dakkappellen fuseren: ‘Samen onder een vlag'

De deelnemerslijst voor het nieuwe marathonseizoen krijgt steeds meer vorm. Waar de beloftendivisies over stromen van de rijders, is er een categorie die achterblijft: de topdivisie mannen. Na een seizoen zonder wedstrijden is de uitstroom groot en de doorstroom gering. Het was zo erg dat zowel Skate4AIR als WBB Dakkappellen met slechts drie rijders en, in het geval van WBB Dakkappellen, zonder sponsor aan het seizoen zou moeten beginnen. Dat zagen beide ploegen niet zitten en dus is voor het komend seizoen een fusie gerealiseerd.

Foto : Soenar Chamid

De afgelopen week hebben de besturen van de twee ploegen de laatste puntjes op de i gezet en intussen is alles rond. Pim Bonstra, ploegvertegenwoordiger van Skate4AIR, is blij dat het proces nu is afgerond. “Het is alles bij elkaar veel werk, vooral omdat we allemaal vrijwilligers zijn. Het is mooi dat het gelukt is en we hebben erg veel zin in het nieuwe seizoen.” Dat nieuwe seizoen gaan ze van start in de geel-zwarte pakken van Skate4AIR. WBB Dakkappellen, de sponsor achter de gelijknamige ploeg, heeft zich teruggetrokken voor zowel de topdivisieploeg als de beloften. 

De zes rijders van de nieuwe fusieploeg komen uit het hele land. Skate4AIR levert Bart van der Vlugt, Axel Koopman en Stefan Wolffenbuttel en vanuit WBB Dakkappellen stromen Bart Mol, Jesse Vriend en Jasper Bugter in. Naast de gecombineerde topploeg blijven beide ploegen in de beloftendivisie wel ieder voor zich actief. WBB Dakkappellen gaat daar door als Greenwood-Liev, Skate4AIR blijft in het kenmerkende zwart-gele pak rijden. 

“We gaan samen onder de vlag van Team Skate4AIR”, aldus Bonstra. “In eerste instantie was het een tijdelijke oplossing, al hebben we zeker de intentie om de samenwerking voort te zetten.” Hoe dat er verder uit zal zien, ook met betrekking tot de beloftenploegen, wordt in een later stadium uitgewerkt. Voor nu is al een gezamenlijk trainingskamp naar Inzell gepland begin oktober en heerst vooral de opluchting. “De jongens zijn tevreden en vooral blij dat we met zes starten. We denken dat we een volwaardige ploeg hebben die op natuurijs aardig tegenwicht kan bieden.”

Klein peloton
Door de fusie van Skate4AIR en WBB Dakkappellen heeft de deelnemerslijst van de topdivisieheren definitief vorm gekregen. Het peloton kent nog geen vijftig rijders en met de Olympische Spelen in het vooruitzicht zal een deel van de mannen lang niet elke week aan de start staan. Competitieleider Willem Hut van de KNSB maakt zich desgevraagd wel enigszins zorgen. “Er is weinig instroom vanuit de beloften en er zijn veel rijders gestopt. Dat telt allemaal bij elkaar op. Ik hoop dat Skate4AIR en Greenwood-Liev volgend jaar weer beide een eigen ploeg hebben en dat er weer veel rijders doorgroeien naar de topdivisie.”

Hut kan wel enigszins begrip opbrengen voor het feit dat beloften huiverig zijn om over te stappen naar de topdivisie. “Ze weten niet goed waar ze staan na afgelopen jaar, dus ik snap dat er twijfel is.” Bij Skate4AIR keek men er toch wel van op dat niemand toehapte op de vacatures die ze hadden. “We hebben veel B-rijders gepolst om bij ons in de topdivisie te gaan rijden, alleen zijn er weinig die de stap willen maken. Ook bij de skeeleraars was er weinig animo. Misschien is er angst of de onzekerheid vanwege het seizoen dat er niet gereden is en twijfel over het niveauverschil”, aldus Bonstra.

Robert Bovenhuis in de kleuren van Royal A-ware (januari 2020) | Foto : Soenar Chamid

Van alle schaatsers die het voorbije jaar voor Skate4AIR en WBB Dakkappellen uit zouden komen, had enkel Robert Bovenhuis (33) nog geen ploeg. De boomlange schaatser heeft besloten zijn schaatsen aan de wilgen te hangen. Bovenhuis kwam in het verleden uit voor gerenommeerde ploegen als Renault, BAM en Okay Fashion & Jeans. De afgelopen jaren trainde hij mee bij de mannen van Jillert Anema, zijn marathons zou hij afgelopen seizoen in de kleuren van WBB Dakkappellen hebben gereden.

Bekijk hier het transferoverzicht marathon.


Deel dit artikel op
Ben jij een echte schaatsfan? inschrijven als schaatsfan