De mobiele WK-baan in Barcelona krijgt een hoop klachten te verduren. De piste, die uit een metalen constructie met daarop geschroefde platen bestaat, werd door de inliners al als hobbelig ervaren, maar na een gecancelde wedstrijddag door regen op maandag zou het dinsdag nu te glad zijn door opgedroogd zand en stof op de baan. De Nederlandse ploeg kwam tijdens het ochtendprogramma zelfs helemaal niet uit de voeten.

"Het is nog steeds net skeeleren in de regen", vertelde Ruurd Dijkstra na zijn finale op de afvalkoers. Bart Swings, die daar het zilver pakte, haalde tijdens de wedstrijd meermaals met de handen zand tussen zijn wielen vandaan. Bij de dames gingen kanshebbers Francesca Lollobrigida en Sandrine Tas samen onderuit. 

Moniek Klijnstra voegt daar na een mislukte 500 meterkwalificatie aan toe: "Je traint het hele jaar voor zo'n WK, maar het heeft bijna geen zin." Toch lijken er ook inlineskaters te zijn die zich vrijwel moeiteloos over de baan bewegen. "Het is een bepaalde techniek, waarmee je vooral heel erg onder je lichaam skeelert. Een bepaalde timing", aldus Dijkstra.

Schoonmaken
Wereldbond World Skate zegt de klachten serieus te nemen. "We gaan in de pauze met z'n allen de baan schoonmaken", vertelde Jorge Roldan, voorzitter van het technisch comité, die verwachtte dat de relay van het middagprogramma zonder problemen verreden zou gaan worden. Toch werd de baan voor het ochtendprogramma niet schoongemaakt.

De reden? Geen tijd! De wedstrijden moesten namelijk op tijd beginnen, omdat er na de verloren dag van gisteren geen speling meer is in het programma, aldus Roldan. "Een hoop skeeleraars hebben er last van, maar niet allemaal, sommigen geven zelfs aan hier lekker op te rijden, dat ligt heel erg aan technische kwaliteiten."

Toch stelt ook Colombia, dat tot nu toe de meeste titels heeft gepakt, dat de baan WK-onwaardig is. "Dat we toch winnen komt omdat we in Colombia trainen op banen van alle materialen en vormen, daarom kunnen we ons makkelijker aanpassen", vertelt het coachteam onder leiding van Elias Del Valle. 

Geen respect
Ondanks een poging tot schoonmaken van de organisatie blijkt er na de pauze weinig veranderd te zijn aan de baan, zo vertelt bondscoach Frank Fiers die zijn rijders ziet inrijden voor de relay. "Het toont geen respect naar topsporters om ze op een WK zo'n baan onder de voeten werpen. Hier kan je niet normaal op koersen."

"Ik verwacht niet dat het beter wordt", meldt Rémon Kwant, lid van de Nederlandse aflossingstrein, na afloop van de onsuccesvolle kwalificatieronde. "Ik denk dat er iets mis is met de baan of de verflaag. Er zit natuurlijk heel weinig Vesmaco op en op veel stukken zie je het metaal erdoorheen komen. Dat kun je niet in een nacht repareren. De wedstrijden gingen vandaag gewoon door dus dat zal morgen ook zo zijn.

Titelverdedigster
De Oostenrijkse Vanessa Herzog wist eerder op de dag de finale van de 500 meter te bereiken. De titelverdedigster probeerde het baanprobleem op te lossen met regenwielen. "Ik begon met gewone wielen en heb ze voor de halve finales omgewisseld. Het is glibberig en je kunt niet echt skaten. Ik heb maar wat geprobeerd; het was niet beter maar ook niet slechter."

De regenwielen van Herzog | Foto : Eline Hooghiemstra

Tijdens de trainingen voorafgaand aan het wereldkampioenschap werd de baan nog wel geprezen, omdat de coating zorgde voor veel grip. "Maar na de eerste regenbui werd het slecht", vertelt Herzog. "Het is geen goede piste voor een WK, maar iedereen moet het met dezelfde omstandigheden doen. Je ziet dat de meeste schaatsers het hier lastig hebben. Op het ijs zet je hard en krachtig af en dat kun je hier niet doen. Lichte rijders zijn hier sneller, dat zal straks op het wegparcours anders zijn. Maar zoals het nu is, is het niet leuk."

Voorzitter Roldan kijkt onderhand nog even trots naar de baan, waar hij vooral ook heel tevreden mee is. "Ik ben blij dat je hem overal makkelijk kunt neerzetten, zo kun je een toernooi straks overal houden. Er zijn zeker nog verbeterpunten, zo maakt de baan nog te veel geluid en kan de grip een stuk beter. In de toekomst hoop ik dat we op de mooiste locaties ter wereld kunnen inlinen."

Door Maayke Grootscholten - Laatste update op 10 jul 2019 om 00:28