Tickets
Shop
Nieuws 05 nov 2016

Rondje Thialf met ijsmeester Beert Boomsma

Na twee jaar in de steigers te hebben gestaan, is het nieuwe Thialf klaar voor gebruik. Schaatsers staan te popelen om te trainen in het gloednieuwe ijspaleis van Heerenveen en ook de fans zijn benieuwd. Vandaag kun je er tijdens de open dag zelf terecht, maar ook vanuit huis kun je een beetje meegenieten: ijsmeester Beert Boomsma neemt ons mee op een rondleiding.

Foto : Neeke Smit

De trouwe supporters zullen het gevoel nog kennen: uren buiten wachten en dan verkleumd of natgeregend op jacht naar het mooiste plekje aan de baan. Dat, lieve schaatsfans, is vanaf nu niet meer nodig. De ijsbaan heeft aan de voorzijde grote trappen gekregen richting de entree, waarna je je bij binnenkomst via een zogenaamde omloop, die als een extra gang om de baan heen loopt, kunt verplaatsen naar het juiste vak. 

Foto : Neeke Smit

 De glazen wanden bieden vanuit de omloop in het gebouw direct een prachtig zicht op de ijsbaan. "Dat is wat we wilden", vertelt Boomsma. "Het publiek direct bij het ijs betrekken. Deze verbouwing was nodig. Publiek hoeft ook niet langer meer naar buiten om een drankje te halen. Er zijn mobiele barren die in de omloop komen te staan en ook de toiletten zijn vanaf elke plek goed bereikbaar. We zijn publieksvriendelijker geworden." 

De aanwezigheid van de omloop en daardoor afwezigheid van regenjassen komt volgens Boomsma niet alleen het humeur van de schaatsfans ten goede. "Het is onderdeel van de klimaatbeheersing. Die natte jassen zorgden voor een hoop vocht op de baan, en dat vocht gaat naar de koudste plek, het ijs." 

Beert Boomsma in 'de omloop' | Foto : Neeke Smit

De ijshal is nu ingedeeld in drie klimaatzones, bestaande uit de ijsbaan, het publiek en daarbuiten. Deze mogen volgens Boomsma totaal geen invloed op elkaar hebben. Om negatieve invloed van een menigte mensen op de ijsbaan te voorkomen is er een zogenaamd luchtgordijn gecreëerd. "Wat de mensen uitademen wordt direct opgevangen en boven hen afgezogen. De lucht wordt behandeld, gedroogd en weer teruggeblazen. Droge lucht wordt bovendien van binnenuit afgedreven." 

De klimaatbeheersing zorgt ervoor dat er straks minder dweilpauzes nodig zijn. “Eerder was het ijs na veertig minuten training eigenlijk al niet goed meer, maar nu kunnen rijders een trainingsuur volledig benutten. Op de tien kilometer kunnen straks gewoon drie ritten achter elkaar gereden worden in plaats van twee.”  

Foto : Neeke Smit

De vierhonderdmeterbaan heeft daarnaast een uniek koelsysteem gekregen, wat nergens anders ter wereld bestaat. De bron van het water voor ijs ligt op eigen bodem en de baan zelf is in zes secties opgedeeld. De rechte stukken en de binnen- en buitenbochten. “Tijdens een sprinttoernooi kunnen we er dan bijvoorbeeld voor kiezen om graden aan te passen. Als we de uitgaande bochten net iets zachter maken hebben rijders daar meer grip.” 

Ervaring opdoen 

Met al die nieuwe snufjes in huis worden er de komende tijd natuurlijk snelle tijden verwacht! “Het is niet erg als het de eerste keer niet meteen zo goed gaat als we verwachten”, luidt het stellig. “We zijn niet bang om fouten te maken. Wij moeten ervaring op gaan doen. Dit is allemaal nieuw en er moet nog zoveel geschakeld en aangepast worden. Het is eigenlijk net als dat je een nieuw meisje hebt, die moet je ook eerst leren kennen.”   

Foto : Neeke Smit

Ook de topsporthal, die altijd naast Thialf lag, zit nu intern. Op de tweede verdieping is een trainingsruimte en loungehoek en er zijn aparte ruimtes voor fysio en sportartsen. Op dezelfde verdieping zit ook de nieuwe stek van de dames en heren van de tijdwaarneming. “Ze hebben hier beter zicht op de baan dan ooit. Vanuit deze hoek is alles te zien. Dit is ook de ruimte waarvandaan de foto’s, namen en rondetijden die op tv te zien zijn worden verzonden naar de NOS.” 

Ook de kantoren van het Thialf-personeel zitten daar gevestigd, met uitzicht op de baan. “Niet langer zit er iemand achteraf; we willen iedereen betrokken hebben bij het ijs.” Een andere grote wens van de topsporters zelf werd ook ingewilligd: een toilet in de tunnel die onder het ijs doorloopt. “Daar kunnen ze dan voor de wedstrijd nog snel even hun zenuwplasje doen” lacht Boomsma.   

Foto : Neeke Smit


 Duurzaam

Voor de verbouwing vertelde Boomsma dat Thialf vooral een duurzaam en gezonde toekomst tegemoet moet gaan. “We zijn nu 1,2 miljoen euro kwijt aan energie en als je daar vijftig procent vanaf kan halen is dat een hele winst”, vertelde hij destijds. En dat is gelukt! “Technisch gezien ben ik honderd procent tevreden”, luidt het. “Natuurlijk zijn er altijd wat kleine dingetjes, maar er mist niks essentieels.” 

In de toekomst hoopt Boomsma zelfs dat de baan zich geheel van eigen energie kan voorzien. “Met een windmolen ofzo”, lacht hij. “Als de kosten lager zijn is het goedkoper om lekker te komen schaatsen met een heel gezin. Ook het schoolschaatsen is belangrijk, we moeten het allemaal laagdrempeliger maken.” 

Note voor de fans: Er wordt niet langer gehuldigd richting de hoofdtribune! Wil je met het mooiste uitzicht het Wilhelmus meebrullen of de beste podiumfoto’s maken? Koop dan een kaartje voor de zuidbocht! “In de bochten staan de échte fans. Daarom hebben we besloten het podium te verplaatsen.”  

Voor de enthousiasteling die Thialf zelf wil bekijken: Dat kan zaterdagmiddag tussen 13.30 en 16.00 tijdens de open dag. Je kunt zelf schaatsen, maar er zijn ook clinics en demonstraties. Toegang is gratis! 


Deel dit artikel op
Ben jij een echte schaatsfan? inschrijven als schaatsfan