De temperatuur in Nederland stijgt tot tropische hoogten. Voor de enthousiasteling die zich hierdoor niet laat demotiveren is het toch oppassen geblazen. Inlineskaten in extreem warm weer brengt veiligheidsrisico's met zich mee. Hoe wapen je je tegen de hitte?

"Het belangrijkste is je vochtbalans", zegt Sjoerd Privée, diëtist en personal trainer bij Privée Voeding & Sport begeleiding. "Door de hitte verlies je veel vocht en het is daarom belangrijk dat je voor de inspanning genoeg hebt gedronken. Tijdens de inspanning kun je het best kiezen voor een isotone sportdrank. Deze drank wordt beter opgenomen en bevat naast vocht ook zout, wat je verliest met transpireren, en koolhydraten die je gebruikt als energiebron."

"Hoeveel je moet drinken verschilt per persoon", vervolgt hij. "Maar het is goed om naar je dorstgevoel te luisteren. Drink met grote slokken, die zetten de maag eerder aan om het vocht op te nemen. Na de inspanning is het belangrijk dat je ook nog genoeg drinkt om de vochtbalans op peil te houden."

Warmte kwijt
Uiteraard staat goed ventilerende kleding ook hoog op het lijstje van Privée. "Je moet je warmte kwijt kunnen", zegt hij. "Je kunt ook extra water langs de kant zetten om over jezelf heen te gieten om koel te blijven. Draag verder lichte kleuren die de warmte niet teveel absorberen en een goed ventilerende helm waar je eventueel water in kunt gieten."

Sporten in de hitte hoeft volgens Privée geen problemen op te leveren. Al is het volgens hem niet onverstandig om de intensiteit van de training aan te passen. "Je hoeft het niet té zwaar te maken", zegt hij. "Ook hier geldt; luister goed naar je lichaam en vermijd daarnaast de warmste uren van de dag, ga dus vroeger of juist later op de dag sporten."

Impact
Privée begeleidt ook menig wedstrijdsporter op het gebied van voeding en in die categorie is het vooral een risico dat de prestatie afneemt, meent hij.

"Bij groot vochtverlies kan er kramp ontstaan, je kunt duizelig en draaierig worden of zelfs flauwvallen. Bij de grote hardloopwedstrijden heb ik wel meegemaakt dat mensen te weinig drinken en vroegtijdig moeten stoppen. Hier is het dus ook weer van belang dat je goed luistert naar je lichaam, je je goed voorbereidt en gebruik maakt van de voorzieningen tijdens het sporten."

Andere tips van de KNSB zijn; goed insmeren, het dragen van een zonnebril en het nemen van voldoende pauzes. De bond heeft alle tips nog eens handig op een rijtje gezet en wijst lokale organisaties op het KNSB handboek skate-evenementen waarin advies wordt gegeven hoe om te gaan met extreme hitte.

Lees hier meer advies van coach Desly Hill.

Meer tips lezen? Je vindt ze op schaatsen.nl/tips.

Door Maayke Grootscholten - Laatste update op 23 aug om 13:30