Direct aan het begin van het zomerseizoen, in mei, wordt de nieuwe kür gemaakt. Eind juni moet deze af zijn, zodat er voldoende tijd is om de kür in te studeren voor het nieuwe seizoen. “Ieder jaar wordt één kür vernieuwd, de korte of de lange. Je doet dus twee jaar doen met een kür”, vertelt Willy van Veen, coördinator kunstrijden bij de KNSB. Door de elementen te vervangen wordt de ontwikkeling van een rijder gevolgd, bijvoorbeeld door een tweevoudige sprong te vervangen door een drievoudige. “Soms past het niveau van de rijder niet meer bij de kür, de choreografie past niet meer. In zo’n geval wordt de kür al eerder vervangen.”
Naast de trainingen op het ijs, waarin ook aandacht is voor het aanleren van nieuwe en moeilijkere elementen, volgen de kunstrijders dans- en balletlessen. Daarnaast wordt er met aerobics en pilates gewerkt aan de conditie en de kracht van buik, rug en benen. “Vanaf augustus rij je iedere dag je kür door, om ook op het ijs de specifieke conditie te krijgen om de kür makkelijk uit te kunnen rijden. Bij kunstrijden moet het er makkelijk uitzien. Je moet niet kunnen zien dat het moeilijk is. Een rijder die na zijn kür helemaal buiten adem is laat geen goede indruk achter bij de jury”, stelt de voormalige coach van de Nederlandse ploeg.
Tijdens het winterseizoen neemt de voorbereiding voor verschillende wedstrijden veel tijd in beslag. Toch moet er volgens Van Veen ook aandacht blijven voor de kleine details in de kür. “In de loop der tijd vervlakt een kür. Je moet de kür dus goed blijven bijhouden, de kür ‘schoonmaken’.” Ook buiten het ijs wordt daaraan gewerkt, met de balletpedagoge in de zaal. Naast de houdingen en bewegingen krijgen ook de kleinere dingen zoals de mimiek, uitstraling en de houding van de handen alle aandacht. Uiteindelijk gaat het bij kunstrijden om details.
Voor een wedstrijd is het voor een rijder belangrijk om te besluiten wat hij doet: Ga je voor een foutloze kür of neem je meer risico’s? “In het nieuwe jurysysteem is een foutloze kür veel gunstiger. Vaak worden in minder belangrijke wedstrijden meer risico’s genomen. In belangrijke wedstrijden maken rijders eerder de keuze voor elementen waarvan ze weten dat ze die met vastheid kunnen uitvoeren.”
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoeveel risico negenvoudig Nederlands kampioene Karen Venhuizen tijdens haar actieve carrière in haar kür nam, was afhankelijk van het doel dat ze voor die wedstrijd had. “Als je verder wilt groeien, dan ga je er gewoon voor. Je moet het toch een keer doen in een wedstrijd.” Soms maakte ze met haar trainster een afspraak.“Als ik de drievoudige Rittberger goed zou landen dan zou ik de drievoudige Flip springen en anders de drievoudige Salchow, omdat die wat minder riskant is.”