Bij de Essent ISU World Cup in Heerenveen greep de KNSB de gelegenheid aan om met sponsoren en sportmarketingbureaus van gedachten te wisselen over de manier waarop het schaatsen vorm gegeven kan worden.

Mascha van Werven, manager communicatie bij de KNSB: “Dit is één van de gesprekken die we hebben gevoerd en gaan voeren. We hebben hiervoor al met sporters, coaches en topsportexperts uit andere sporten rond de tafel gezeten en er volgen ook nog gesprekken met de media.”

“De doelstelling is om tot een model te komen waarmee vanuit een continuïteitsgedachte de ontplooiingskansen voor atleten worden bevorderd  en de waarde van het schaatsen wordt geoptimaliseerd”, zegt ze.  “We willen met alle partijen brainstormen, los denken van de bestaande situatie.” Daarbij  wil de KNSB niet een pasklaar model neerzetten dat op het bondsbureau in elkaar is gesleuteld. Het is de bond er juist veel aan gelegen om draagvlak te creëren bij betrokken partijen en om expertise van buiten in te winnen.

Frank van den Wall Bake, sportmarketeer, was aanwezig bij de bijeenkomst en prees de instelling van de aanwezigen. “Er was een groot gevoel van saamhorigheid. Het schaatsbelang ging voor het individuele belang. We zijn het er allemaal over eens dat er iets moet gebeuren.”

De grootste zorgen volgens Van den Wall Bake zijn de uitzendtijden van de wedstrijden op televisie, de vergrijzing van het publiek en de hoeveelheid professionele ploegen. “We moeten samen werken aan het product schaatsen”, zegt hij. “Maar het is primair de taak van de KNSB en de ISU.”

Paul Sanders, directeur van de KNSB, geeft Van den Wall Bake daarin gelijk. “We moeten onze verantwoordelijkheid nemen. We hebben geen andere keus. We hebben met veel verschillende partijen te maken en die hebben allemaal een stukje eigenbelang. Waar nodig moet de KNSB maatwerk leveren.”

Hij is blij met het enthousiasme van de betrokken sponsoren. Bovendien, zo signaleert Sanders, werd er bij de vergadering over de grenzen van het professionele langebaanschaatsen heengekeken. “Je ziet dat iedereen bereid is om tot een brede propositie te komen. We keken over de volle breedte: naar de marathon bijvoorbeeld en breedtesport.”

Die blik op de breedtesport is ook volgens Kris Geeraert van belang. De Belgische directeur van Danone is nieuw in het schaatsen en voor het eerst in Thialf, maar sluit zich aan bij Sanders. “Zonder breedtesport is er geen topsport mogelijk.”

Volgens Geeraert ligt de grootste uitdaging voor het schaatsen in het buitenland. “In Nederland is het schaatsen niet echt in de problemen. De sport staat hier op een hoog niveau, maar je moet wel kijken waar je over tien jaar wil staan. Stilstand is tenslotte achteruitgang.”

Het is niet verstandig om alles op de schop te gooien, denkt Geeraert. “Schaatsen heeft een heel sterk fundament. Je moet niet aan een revolutie denken, maar aan evolutie.”