Iemand reageerde op de column van Annette met de vraag waarom schaatsers ook zonodig gewone kleding mee moeten op trainingskamp. Wel, na zes à zeven uur trainen op een dag, willen wij ook weleens gezellig op een terrasje wat drinken. En om dat nu in trainingskleding te doen… We worden toch al vreemd aangekeken als we met onze schaatsen tussen het zonvakantie vierende publiek doorlopen, maar ergens ligt de grens wat betreft abnormale uitingen.

Er gaat heel wat mee in die koffer; veel verschillende trainingskleding en dus ook ‘gewone’ kleding. Helaas hebben wij kunstrijders niet de luxe dat er een auto met bagage volgt. Het maximale gewicht dat mee mag als bagage in een vliegtuig is vaak niet meer dan 20 kilogram. En ik kan je verzekeren dat dat veel te weinig is voor een paar weken of maanden trainingsstage. Een groot nadeel, dat de langebaanschaatsers met een bagageauto ontwijken, is het feit dat schaatsen niet mee mogen in de handbagage. Dat nadeel heeft een beetje met gewicht te maken, maar nog meer met de veiligheid van die kostbare, noodzakelijke verlengstukken van je voeten.

Vroeger mochten ze gewoon in de handbagage. Geen enkel probleem. Dan was je er in ieder geval zeker van dat er niets mee gebeurde, en dát ze aankwamen. Na 11 september 2001 mocht het opeens niet meer. Volgens de luchtvaartreglementen zijn het snijwapens. Ja, alsof ik even uit de bagageruimte boven me mijn schaatsen ga pakken om gevaarlijk te worden in een vliegtuig?! Toen deze regel net van kracht werd, heb ik nog een keer mazzel gehad.

We vlogen vanaf Brussel naar Spanje. Van tevoren had ik met de luchthaven gebeld en hen de situatie uitgelegd. De Belgen vonden het geen enkel probleem als ik mijn schaatsen in mijn handbagage mee zou nemen, want “het zijn geen snelschaatsen, dus ze zijn niet scherp” aldus de Belgische beveiliging op Zaventem. Ik heb ze maar in de waan gelaten en mijn kostbare scherpe kunstschaatsjes veilig in mijn handbagage vervoerd. Dat was helaas wel de laatste keer. In geen enkel ander land kwam ik weg met de Belgische argumenten.

De schaatskilo’s moeten dus wel ergens gecompenseerd worden. Zo komt het dat ik in mijn handbagage jarenlang veel meer meesleepte dan het hoognodige voor de eerste dagen. Shirtjes lijken niet zoveel te wegen, maar een hele stapel weegt toch meer dan verwacht. Mee in de handbagage, net zoals een stapel boeken. Lief glimlachen bij de veiligheidscontrole, en dan maar hopen dat ze de handbagage niet op de weegschaal zetten.