Tickets
Shop
Inlineskaten 14 sep 2023

Rotterdam wil epicentrum van inlineskaten in Nederland worden

Ondernemerszin kenmerkt de mensen die verantwoordelijk zijn voor de upgrade die de Skeelerpiste Rotterdam deze week krijgt. Dinsdagmorgen werd de eerste laag coating van de nieuwe Vesmaco-baan aangebracht, donderdag stonden de eerste skeeleraars op de baan. De piste, slechts drie jaar oud, moet ervoor zorgen dat Rotterdam nog belangrijker wordt voor de regio en het Nederlands inlineskaten in het algemeen.

Foto : Hanneke Mennens

Het moment waar de initiatiefnemers van de Rotterdamse skeelerpiste vijf jaar naartoe hebben gewerkt is eindelijk werkelijkheid geworden. De 200-meterbaan, gelegen onder de rook van Rotterdam-The Hague Airport, is nog maar drie jaar in gebruik. Sindsdien zit de skeelersport hier in de lift en het aanbrengen van de nieuwe coating op de baan is de volgende mijlpaal.

Recent werkten de twee aanwezige Vesmaco-medewerkers in Chili en Oostenrijk om nieuwe banen te ‘smeren’. Nu zijn ze voor een week neergestreken in Rotterdam. Een naam die tot de verbeelding spreekt, zegt Mike Kepel. Hij voerde maanden gesprekken met de Italiaanse firma en deed 'hobbymatig' onderzoek bij verschillende pistes in Nederland en daarbuiten. “Maar toen ik Rotterdam noemde, waren ze meteen enthousiast bij Vesmaco”, aldus Kepel.

Een stad met internationale allure, daar wilden de Italianen zich graag aan verbinden. Tijdens het jongste EK Inlineskaten werden de laatste gesprekken gevoerd en kon Rotterdam op de planning gezet worden. Nu worden emmers van blauwe verf uitgesmeerd. “Om een ronde in de coating te zetten, lopen we zo’n duizend keer van boven naar beneden over de baan”, legt de Italiaan uit. Hij zorgt ervoor dat de emmers gevuld blijven met verf, zijn collega loopt heen en weer met de trekker. Diverse betrokken vrijwilligers offeren deze week hun vrije tijd op om de verf aan te brengen op de baan.

Maandag werd de grondlaag voor de nieuwe piste aangebracht, dinsdag volgde de eerste laag van de coating. | Foto : Hanneke Mennens

De afgelopen weken werden voorbereidingen getroffen en aanpassingen gedaan om het werk van de Vesmaco-technici zo eenvoudig mogelijk te maken. Tussen de regels door blijkt dat over werkelijk elk detail is nagedacht bij de aanleg van de baan. “Van het inklinken van de grond voordat we begonnen met de aanleg, tot de wijze waarop we zorgen dat het water afgevoerd wordt”, legt Kepel uit. “We doen ons uiterste best om alle ongewenste factoren die invloed kunnen hebben op de baan, weg te poetsen.”

In de basis maken twee verenigingen gebruik van de piste: Skeelervereniging Rotterdam (SVR) en Schaats en Inline Lansingerland (SIL). De cijfers liegen er niet om. De clubs hebben gecombineerd zo’n 500 leden. Het aantal skeeleraars wordt steeds groter terwijl de schaats minder in trek is. Bovendien wordt de baan een groot deel van de week verhuurd aan andere verenigingen waardoor het circuit een belangrijke regiofunctie kan bekleden. “Ouders rijden met alle liefde voor hun kinderen naar wedstrijden in Heerenveen of Heerde, maar het is zo belangrijk dat we hier een goede baan hebben.”

Rotterdam wil NK in 2024, maar droomt internationaal
In het coronajaar 2021 was Rotterdam ook al toneel voor een deel van het NK Inlineskaten, maar de initiatiefnemers hopen het NK in 2024 op de nieuwe piste te houden. Gesprekken daarover worden gevoerd met de KNSB. “De Vesmaco-coating speelt daarin een belangrijke rol”, zegt Kepel, die spreekt van een prettige samenwerking met de bond. “Het is een feit dat de sport het moeilijk heeft in Nederland, maar het heeft weinig zin om tegen alles en iedereen aan te schoppen. We moeten vooruit en samenwerken om de sport uit het slop te trekken.”

De Rotterdamse skeelerscene is booming: "Het borrelt hier van enthousiasme." | Foto : Hanneke Mennens

Rotterdam wil dat wat betreft een voortrekkersrol opeisen (“We willen dat de bondscoach hier met de nationale selectie komt trainen”) en heeft grote ambities. Ergens in de komende jaren moet er een Europa Cup-wedstrijd gehouden worden in Rotterdam. Het grote doel is het EK Inlineskaten van 2027. “Dat staat in de kinderschoenen”, aldus Kepel. “Het financieren van een dergelijke wedstrijd is een uitdaging, maar die gaan we niet uit de weg.”

Feit is dat het makkelijker is om partijen te binden als de faciliteiten op orde zijn. “We zien een groeiend aantal jeugdleden en stakeholders tonen interesse in wat wij doen. De sport zit in het verdomhoekje, maar dat is hier zeker niet het geval.”

Een nieuwe laag verf wordt aangebracht. Mike Kepel kijkt toe. | Foto : Hanneke Mennens

Ruim een uur hebben de Italianen nodig om de volledige eerste bocht te voorzien van blauwe verf. Alleen regenval gooit potentieel roet in het eten. “Ci sarà pioggia?” Een van de technici, hij spreekt bijna geen Engels maar maakt overduidelijk plezier met zijn tijdelijke Rotterdamse collega’s, kijkt koortsachtig naar de donkere wolken. “Voorlopig blijft de regen weg”, wordt duidelijk gemaakt aan de mannen van Vesmaco. 

Laag voor laag wordt de nieuwe piste voorzien van de coating. | Foto : Hanneke Mennens

De positieve sfeer om de Rotterdamse skeelerscene heeft invloed op het enthousiasme van vrijwilligers. “Dat zit echt wel goed”, stelt Kepel, die met trots spreekt over wat er de laatste jaren opgebouwd is. “De sport is booming in deze contreien, sponsoren kunnen we makkelijker benaderen en ook de gemeente en Topsport Rotterdam zien dat het skeeleren wel degelijk impact heeft in deze regio.” Door de toenemende interesse knelt de schoen wel op een bepaald punt. “Het enige negatieve is dat we niet snel genoeg trainers kunnen opleiden”, aldus Kepel, die gelijk toevoegt: "Daar werken we op dit moment ook aan."

Lianne van Loon, Elanne de Vries, Sem Spruit en Teun de Wit hadden de eer om de eerste meters te maken op de nieuwe piste. | Foto : Hanneke Mennens

In drie dagen werd het aanbrengen van de blauwe verf afgerond. Donderdag maakten Lianne van Loon, Teun de Wit, Elanne de Vries en Sem Spruit op verzoek van Vesmaco de eerste meters. Op basis van feedback van de rijders werd besloten dat er nog één laag gesmeerd moest worden om te zorgen voor optimale grip.

De aanleg van de nieuwe coating is een belangrijke mijlpaal, maar de initiatiefnemers zijn inmiddels alweer een stap verder. Alles om van Rotterdam het epicentrum van het Nederlandse inlineskaten te maken.


Deel dit artikel op
Ben jij een echte schaatsfan? inschrijven als schaatsfan