Group 2
arrow copy Terug
Nieuws 08 dec 2022

Port of Amsterdam: 'Havenarbeiders' op het ijs

Bij de studentenformatie van Port of Amsterdam/ SKITS zijn er geen middelen om marathonrijders dik te betalen. “Wél de mogelijkheden om jonge schaatsers beter te maken”, weet Pijke Steenhuis uit de beloftenploeg. “En dat lukt heel aardig.” Mede dankzij de natuurijsartiest van weleer, Casper Helling die als ploegleider bij de A’s en met zijn trainingsschema’s goud werk verricht voor alle teams.

Foto : Ben van Trierum

Waar een groot deel van het marathonpeloton de voorbije week via social media graag liet weten op welke plek onder de (vooral) Spaanse zon de batterij werd opgeladen, reden de studenten van Port of Amsterdam gewoon rondjes op hun vertrouwde Jaap Edenbaan. “Casper (Helling, red.) vond het niet nodig dat we helemaal van het ijs wegbleven omdat er een weekend geen wedstrijd was gepland. Lekker doordeweeks doorgaan met schaatsen, dan kun je aan je techniek schaven. In het weekend moest iedereen fietsen. Kilometers maken om de conditie op peil te houden. Nou ja, op mij na dan”, klinkt het bijna verontschuldigend uit de mond van de 23-jarige Amsterdammer Pijke Steenhuis.

Hij heeft als gevolg van een operatie aan een knik in zijn liesslagader zijn racefiets al geruime tijd nauwelijks aangeraakt. “Van de ingreep heb ik de hele zomer last gehad, en nog steeds. Fietsen gaat een kwartiertje, daarna ben ik klaar. Schaatsen lukt me op een of andere manier wel zonder problemen. De uitslagen kunnen veel beter, maar gelukkig merk ik dat het gevoel op het ijs heel anders is dan vorige winter. Toen reed ik geen deuk in een pakje boter.”

Steenhuis, die langzamerhand de eindstreep van zijn studie sociale geografie en planologie in zicht heeft, kan in elk geval wijzen op de vijfde plaats in de marathon van Den Haag. Dat was eindelijk eens een topklassering die enigszins aansluit bij de uitschieter van zijn eerste jaar als belofterijder (3e in Utrecht, december 2019). Met de ploeg bezetten ze in de B-divisie momenteel de tweede plaats in de teamranking. “Voor de laatste wedstrijd in Hoorn hadden we nog de leiding. Och, zo’n klassement is in deze fase natuurlijk geen doel om voor te rijden, al toont het aan dat we in de breedte sterk zijn. We willen echter een race winnen, zoals ons vorig seizoen ook een keer is gelukt. Rijd je in ons A-team, dan is het de bedoeling dat je zo actief mogelijk mee koerst, want daar leer je het meest van. En proberen een rondje te pakken, zoals Luuk Loohuis en Jan-Willem Broos van onze A-ploeg al hebben gedaan.”

Vrouwen van SKITS scoren het best
Bedrijf je even scorebordjournalistiek, dan blinken de belofte-vrouwen van Port of Amsterdam/ SKITS tot dusver het meest uit in de Marathon Cup. Judith Krabbenborg uit Amsterdam won de vierde wedstrijd van het seizoen (de derde voor de belofte-vrouwen), nadat ze in haar eentje – en met hulp van haar afzakkende ploeggenotes – een ronde voorsprong had genomen. Die zege bleek geen incident te zijn: twee weken later sprintte Krabbenborg naar de tweede podiumplek. Die bracht haar op de vijfde plaats in het algemeen klassement.

Judith Krabbenborg: nummer 1 in Den Haag.

In de hoofdmacht is het na de zesde plaats voor Luuk Loohuis in Hoorn wachten op de volgende topnotering. Loohuis kwam ook al twee keer vlak achter de beste tien binnen (12e en 13e plaats). Bij de B’s grossieren de mannen in korte uitslagen. Jesse Vollaard en Bart Vreugdenhil finishten beiden al drie keer bij de beste tien, waarbij Vollaard in Haarlem zijn team de eerste podiumplaats schonk (3e). Pijke Steenhuis heeft een vijfde plaats (Den Haag) achter zijn naam staan.

Dat de studenten presteren, bewijst de continue uittocht van rijders naar andere teams. Voorbeelden te over: Jeroen Janissen (Okay-KPMS), Victor Ramler (Reggeborgh), Daan Besteman (Okay-KPMS), Niels en Ivar Immerzeel (VGR-Sport en A6.nl) schaatsten allen in het verleden voor SKITS of Port of Amsterdam. Steenhuis schrijft dat toe aan de inbreng van Helling, die inmiddels een jaar of acht, negen de motor achter de trainingen is en de mentor op het ijs. “Je hebt zoveel aan Casper. Niet alleen omdat hij voor iedereen de schema’s schrijft, maar hij heeft ook ontzettend veel technische kennis van het schaatsen. Daarnaast kun je goed sparren met hem. Hij is niet iemand die alles bepaalt. Hij luistert ook naar en gaat soms ook mee in de ideeën van anderen. Voor mij persoonlijk is hij bovendien een steun, want hij is ook geopereerd aan vernauwde liesslagader. Daardoor begrijpt-ie wat ik heb doorgemaakt en adviseert hij me in het herstelproces. Om eerlijk te zijn: ik kan me geen fijnere trainer voorstellen dan Casper.”

Zaterdag 10 december gaat de strijd om de Marathon Cup verder op de ijsbaan van Deventer. Hier is alle informatie te vinden over de Van Wijnen Marathon.

Met de trein naar de Weissensee
Teamsponsor Port of Amsterdam is een bedrijf dat het havengebied van de hoofdstad beheert en ontwikkelt. Pijke Steenhuis is enthousiast over de manier waarop dat wordt aangepakt. “Ik vind het, ook vanwege mijn studierichting, heel vet hoe er wordt geprobeerd de haven te verduurzamen. Ik ben er een groot voorstander van om zorgvuldiger met onze planeet om te gaan. Daar wijs ik de andere rijders in de ploeg ook op. Zo zijn we in oktober met de trein naar ons trainingskamp in Inzell gereisd. Normaal verplaatsen we ons in vijf auto’s of zo, die dan allemaal tweeduizend kilometer rijden om heen en terug te gaan. De trein bleek een super oplossing en daarom nemen we dat vervoermiddel ook naar de Weissensee, met de gehele ploeg, dus ook de A’s en de vrouwen. Om alle materialen die we in Oostenrijk nodig hebben – tent op het ijs, slijpmachines, fietsen – mee te kunnen nemen, rijdt er een busje”, licht hij toe.

Met Casper Helling, ploegleider, trainer en schemaschrijver, lopen de marathonschaatsers van SKITS allemaal weg. | Foto : Neeke Smit

Een ander opvallend kenmerk van het team is dat iedereen tijdens trainingskampen en meerdaagse wedstrijden vegetarisch eet. “Niemand heeft er een probleem mee. Ik sowieso niet, want ik ben m’n hele leven al vegetariër. Ook gaan we duurzaam om met onze teamkleding: alle kleine beetjes helpen. Tegelijkertijd ben ik me ervan bewust dat het wat vreemd klinkt, als je bedenkt dat we wekelijks op kunstijs rijden, wat erg energieverslindend is. Alleen, we kunnen onze sport niet zonder bedrijven. Er is geen optie om dat te veranderen, vandaar dat we alles eromheen zoveel mogelijk verduurzamen. Zolang het haalbaar is, houden we ons eraan. Er zijn uitzonderingen. Casper stelde voor om de reis naar Lulea eveneens met de trein te maken. Dat ging ons te ver, omdat we dan twee dagen onderweg zouden zijn, wat ten koste zou kunnen gaan van de prestaties. Wij vliegen in februari en Casper pakt de trein.”

 


Deel dit artikel op
Ben jij een echte schaatsfan? inschrijven als schaatsfan