Tickets
Shop
Shorttrack 07 dec 2022

Grootste reglementswijzigingen shorttrack op een rij

Er is dit seizoen een aantal grote reglementswijzigingen doorgevoerd in het shorttrack. De allroundtitel op het EK en WK is afgeschaft, valse starts mogen niet meer en er is een aantal codes bijgekomen om penalty’s beter te duiden. Harold Janssen (44), oud-shorttrackschaatser en onlangs gepromoveerd tot hoofdscheidsrechter bij de ISU, legt de acht grootste veranderingen uit.

Foto : Shapevisions - Dennis Kruijswijk

1. Allroundtitel afgeschaft
De allroundtitel op het EK en WK is eruit gehaald. Er zijn alleen nog individuele titels te verdienen. Janssen: “De reden achter dit besluit is dat de ISU, net als op de Spelen, de specialisten meer ruimte en erkenning wil geven. De
Crystal Globe Trophy vangt het gat van de allroundtitel naar mijn mening goed op. Deze prijs is dit seizoen geïntroduceerd en wordt uitgereikt aan de rijder en rijdster met de beste resultaten over het gehele wereldbekerseizoen. De beste twaalf resultaten (maximaal zes per afstand) tellen mee voor dit klassement. Bij zowel de mannen als de vrouwen ontvangt de winnaar naast de kristallen bokaal een geldprijs van 20.000 dollar”, aldus de oud-shorttracker die zelf ooit EK-zilver won op de relay.

2. Nul valse starts
“Dat er geen valse starts meer gemaakt mogen worden, is de ‘big change’  van dit seizoen,” vindt de scheidsrechter uit het Groningse Tolbert. “Deze nieuwe regel is ingevoerd om tijdwinst te creëren, maar heb je weleens bijgehouden hoelang het duurt voordat een rijder het ijs af is nadat hij of zij eruit gestuurd wordt? Op een ISU-event laten we de atleet niet in het midden van de baan staan, want dan kunnen ze de scheidsrechters hinderen. Wat je wel kwijt bent, is de bewuste valse starts die sommige rijders maken om de rest uit hun concentratie te halen. De hoeveelheid vertragingen tijdens een wedstrijd is minder geworden."

Nieuw detectiesysteem
‘Nul valse starts’ is nog een experiment, maar Janssen acht de kans groot dat deze regel officieel doorgevoerd wordt. “Ik heb gehoord dat er een systeem komt die valse starts kan detecteren. Dit gaat hoogstwaarschijnlijk bij het WK Junioren in Dresden getest worden, waar ik voor het eerst hoofdscheidsrechter zal zijn. Ik heb er nog niets van gezien, dus ik ben benieuwd hoe dit in z’n werk gaat. Er zal vast enige marge qua beweging inzitten. Als een standbeeld stilstaan is onmogelijk en gaat z’n doel voorbij.”

Het nieuwe systeem dat valse starts kan detecteren, gaat hoogstwaarschijnlijk bij het WK Junioren in Dresden getest worden, waar Harold Janssen voor het eerst hoofdscheidsrechter zal zijn. | Foto : Eigen archief

3. Blauwe lijn aan binnenkant van de baan
Op het rechte stuk, tussen het laatste blokje van de bocht en het eerste, ligt een blauwe lijn in het ijs (zie foto hieronder). “Ik heb geen idee waar dit fout is gegaan, maar Sjinkie Knegt bijvoorbeeld heeft lange tijd gedacht dat je niet over deze lijn mag komen met je schaats. Ik hoop dat hij het ondertussen doorheeft”, lacht Janssen. “Voor de duidelijkheid: rijders hoeven zich niets aan te trekken van deze blauwe lijn en mogen hierbinnen komen. Bij het terugkijken van de beelden zien scheidsrechters vaak één witte ijsvlakte zonder blokken. Om oriëntatie te geven waar de rijders zich op de baan bevinden, is deze indicatielijn in het leven geroepen. Het maakt ons werk een stuk eenvoudiger. That’s all.”

Je ziet de dunne blauwe lijn liggen in het ijs aan de binnenkant van de rijders die elkaar aflossen. | Foto : Shapevisions - Dennis Kruijswijk

4. Codes toegevoegd
Wat betreft de shorttrackregels is er een aantal nieuwe codes toegevoegd. Janssen: “Alle codes waar we een penalty, rode of gele kaart voor kunnen geven, zijn te vinden op de ISU-website. Om het voor het publiek duidelijker te maken en te kunnen aangeven wat de overtreding inhoudt, heeft de ISU deze codes in het leven geroepen. De letters in deze codes staan voor de plek in de baan waar de foutieve actie heeft plaatsgevonden: S= straight (rechte stuk), C= corner (bocht), ST= start, F= finish. Een kleine kanttekening, het rechte stuk loopt tot en met het tweede blokje van de bocht en het begint vanaf het één-na-laatste blokje.”

S5, C5, ST5 en F5
Bij alle codes met het cijfer 5 is de regel iets aangepast, waarbij ‘push’  is veranderd in ‘contact’. “Voorheen mocht je een tegenstander vanuit achteren niet duwen, op de relay na uiteraard. Nu kan met elkaar in contact komen of bij de ander achteroprijden, waardoor je de tegenstander hindert, al fataal zijn.” 

S8 en S9
De codes S8 en S9 zijn er nieuw bijgekomen. Janssen: “Bij S8 moet de rijder aan de binnenkant ruimte geven aan de rijder aan de buitenkant. In onderstaande video haalt de Chinese de Poolse aan de binnenkant in. De Chinese valt, waardoor ze de Poolse aan de buitenkant meeneemt. Doordat ze de rijdster buiten haar geen ruimte geeft en hindert, krijgt de shorttrackster uit China een penalty met de code S8”:

“Een penalty met code S9 is precies andersom: De buitenste rijder moet ruimte geven om de rijder aan de binnenkant door te laten gaan. In het onderstaande voorbeeld komt de Amerikaanse bij de Poolse binnendoor. Laatstgenoemde geeft haar geen ruimte, waardoor de shorttrackster uit Amerika gehinderd wordt en snelheid verliest. De schaatsster uit Polen krijgt hiervoor een penalty met de code S9”:

S1 en S2
De nieuwe S8 en S9 codes zijn een aanvulling op codes S1 en S2, die er al waren. “Bij S1 en S2 verander je van lijn, waarbij je bij S1 van buiten naar binnen gaat en je tegenstander hindert en bij S2 ga je van binnen naar buiten. Om een voorbeeld te geven: Suzanne Schulting komt in onderstaande race tussen de twee Canadesen te zitten, waarbij ze tijdens haar inhaalactie van haar lijn afwijkt. Ze gaat heel bewust van binnen naar buiten, waardoor ze een van de Canadese rijdsters hindert. Schulting krijgt voor deze actie een penalty met de code S2”, zo luidt de toelichting.

Oude regels vs nieuwe regels
Janssen verklaart waarom gevestigde rijders als Sjinkie Knegt moeite hebben met de nieuwe regels. “In de oude reglementen moest je bij een inhaalactie ter hoogte van het eerste blokje voor je tegenstander zitten. Bij de huidige regels is het al voldoende als je naast elkaar de bocht ingaat. Voorheen kon Sjinkie de bocht ‘dichtgooien’, zolang hij maar zorgde dat hij voor lag bij het eerste blokje. De Schicht uit Bantega was hier een meester in. Als hij dat nu zou doen, krijgt juist Knegt een penalty en moet hij ruimte geven aan de tegenstander in plaats van andersom. Dit vergt een enorme omschakeling en een andere manier van rijden.”

5. Geen penalty voor ‘Shared Responsibility’
Om het wat simpeler te maken voor het publiek en de races zo min mogelijk te beïnvloeden door de scheidsrechter, is de regel ‘Shared Responsibility’  ingevoerd. Janssen: “Jureren in de geest van de wedstijd, daar willen we als scheidrechters meer naartoe. Wanneer twee rijders schuldig zijn aan een foutieve inhaalactie, of als er achteraan the pack (het pelotonnetje) iets gebeurt dat geen invloed heeft op de uitslag van de race, hoeven we dit niet meer te bestraffen. Tijdens World Cup 1 en 2 heeft dit geresulteerd in een halvering van uitgedeelde penalty’s. Dit zegt niks over hoe er in Almaty (de volgende twee World Cups) gejureerd wordt. De ervaring leert dat het door rijders op World Cup 1 en 2 vooral aftasten is. World Cup 3 en 4 worden de shorttrackers meestal wat harder onderling en World Cup 5 en 6 is het vaak alles of niets.” 

Moet Sjinkie Knegt (links) de bocht dichtgooien of de Koreaan (rechts) juist de ruimte geven om te kunnen passeren? Het zijn beslissingen die rijders in een splitsecond moeten nemen. | Foto : Shapevisions - Dennis Kruijswijk

6. Geel of rood voor ‘Lapping’
Tegenwoordig is er ook een rode en gele kaart voor lapping (ronde achterliggen). “Op het moment dat je een rondje achterligt, mag je je niet meer met de race bemoeien of een ander hinderen. Op het WK in Rotterdam in 2017 bijvoorbeeld lag een van de Koreaanse rijdsters een rondje achter en die reed vervolgens de nummer één in die race, Elise Christie, onderuit. Dit zou tegenwoordig een gele of rode kaart voor ‘lapping’  hebben opgeleverd, omdat de Koreaanse zich terug liet zakken en vervolgens onsportief gedrag vertoonde”, aldus de hoofdscheidsrechter.

“Een gele kaart staat eigenlijk gelijk aan een penalty, maar de waarschuwing weegt zwaarder: ‘Let op, dit moet je niet nog een keer doen.’ Bij rood gaat er een streep door je naam en lig je eruit. Dan kan het zijn, afhankelijk van wat de ISU vindt, dat je een schorsing krijgt voor een x-aantal weken of maanden. Bij voorkeur geven wij deze rode kaart niet, want hier gaat veel werk mee gepaard”, knipoogt Janssen, maar voegt snel toe: “Waar nodig wordt deze natuurlijk wel gegeven.”

7. ‘Off Track’  (binnen de blokken)
“Op het moment dat je binnen de blokken komt en je hebt het zelf door, ga niet terug om alsnog de bocht te maken, want dan krijg je juist een penalty”, waarschuwt Janssen. “Dit is nieuw ingevoerd om gevaarlijke situaties te voorkomen en voor de veiligheid van de scheidsrechters, die in de binnenbaan op het ijs staan. Ook als je binnen de blokken geduwd wordt, waar je niets aan kunt doen, dan bestraffen we je daar niet meer voor. Dan kan het zijn dat we juist de rijder die dit veroorzaakte een penalty geven.”

In een race met Suzanne Schulting schiet er een van de blokjes weg. | Foto : Shapevisions - Dennis Kruijswijk

8. Twee World Cup-afstanden per rijder
Sinds dit seizoen mag iedere rijder maximaal op twee individuele afstanden ingezet worden. "Ik ken niet direct de achterliggende gedachte hiervan. Het enige dat ik me kan voorstellen, is dat er met deze nieuwe regel meer shorttrackers kans maken om te rijden en dat je niet altijd dezelfde namen hebt die deelnemen. Je kunt hierdoor tien rijders meenemen voor vijf afstanden. Voor sommige landen kan dit een voordeel zijn, zeker als je een brede selectie hebt. Een nadeel: het kost meer geld,” merkt Janssen op.

Wil je de nieuwe regels en Shorttrack TeamNL in actie zien? Op 31 december en 1 januari wordt er gestreden om de nationale titels tijdens het Daikin NK Shorttrack. Bestel alvast je tickets!


Deel dit artikel op
Ben jij een echte schaatsfan? inschrijven als schaatsfan